MICHELIN-guiden lanserar MICHELIN-nyckeln

MICHELIN-guiden, känd för sina eftertraktade stjärnor i restaurangvärlden, rör sig nu även inom hotellsektorn. Efter fyra års arbete har guiden valt ut över 5 000 hotell och boenden i 120 länder, som kommer att tilldelas den nyinrättade “MICHELIN-nyckeln” från 2024. Detta meddelade MICHELIN-guidens internationella chef, Gwendal Poullennec, i en pressrelease den 6 oktober 2023.
I en bransch full av otydliga och ibland tvivelaktiga rekommendationer siktar MICHELIN-guiden på att bli en pålitlig rådgivare. Den nya utmärkelsen baseras på fem kriterier, bland annat hotellens bidrag till den lokala upplevelsen, design, unik personlighet, samt kvalitet och konsekvens i service.
– MICHELIN-Nyckeln är en tydlig, pålitlig indikation för resenärer. Precis som MICHELIN-stjärnan särskiljer de restauranger som är på toppen av sin konst, uppmärksammar MICHELIN-Nyckeln de mest exceptionella hotellen i hela världen, sa Poullennec.
Utöver att uppmärksamma hotell som lyfter gästfrihet till en konstform, har MICHELIN-guiden tre övergripande mål med sin nya satsning:
- Att möjliggöra för resenärer att kombinera en gourmetupplevelse med en minnesvärd hotellvistelse.
- Att guida gästerna till boenden med karaktär, som erbjuder mycket mer än bara ett rum för natten.
- Att erbjuda resenärer möjligheten att välja, boka och dela sina upplevelser på en enda oberoende plattform.
För att ytterligare underlätta sökprocessen har MICHELIN-guiden utvecklat en användarvänlig webbplats och mobilapp. Plattformen är annonsfri och erbjuder 24/7 kundtjänst och skräddarsydd vägledning från reseexperter.
Den officiella lanseringen av MICHELIN-nyckeln och de första mottagarna kommer att avslöjas under första halvåret av 2024.