Michelin förvärvar RoadBotics

Michelin har tillkännagivit förvärvet av RoadBotics, ett amerikanskt företag specialiserat på bildanalys av väginfrastruktur.
RoadBotics grundades 2016 och använder artificiell intelligens för att analysera visuell data som samlas in på vägar av kameror (främst smartphones). Tack vare RoadBotics kunnande om datorseende omvandlas bilderna till handlingsbara insikter som hjälper väghållare att identifiera prioriterade underhållsområden.
Med detta förvärv främjar Michelin utvecklingen av tjänster och lösningar som erbjuds av Michelin DDi (Driving Data to Intelligence), en gruppverksamhet som är engagerad i att analysera data och körbeteende.
Datorseendeexpertisen som utvecklats av RoadBotics, i kombination med Michelins DDi-kunskap, kommer att ge unika insikter om nära-missars bakomliggande orsaker baserat på körbeteende. Som ett resultat kommer deras beslut att bli enklare, snabbare, mer relevanta och deras hantering av trafiksäkerheten mer effektiv. Tjänsten kommer initialt att vara tillgänglig i Nordamerika innan den rullas ut i Europa.
– Detta nya förvärv är i linje med Michelins tillväxtstrategi kring däck. Med förvärvet av RoadBotics stärker Michelin sin expertis inom artificiell intelligens som stödjer en smartare och säkrare mobilitet. Genom att kombinera sin unika kunskap om användning av däck/fordon, analys av körbeteende och Roadbotics datorseendeexpertis, berikar Michelin sin produktportfölj för väghållare, samt hjälper dem att optimera och säkra vägnäten, säger Lorraine Frega, Executive Vice President Distribution, tjänster och lösningar, strategi, innovation och partnerskap för Michelin-gruppen .