Michelin, Continental och Nokian toppar Vi Bilägares dubbdäckstest
Michelin X-Ice North 4 bäst i Vi Bilägares test av dubbdäck, Continental och Nokian delade andraplatsen.
Vinterkörningarna har ägt rum på Pirellis nya anläggning i Älvsbyn som drivs av Arctic Falls. Barmarksronderna skedde i Gislaved. Därutöver gjordes vattenplaningsprov och mätning av bränsleförbrukning i Tammerfors på Nokians anläggning.
Dimensionen som testades var 205/60 R 16 och Ford Focus valdes som testbilar. De åtta fabrikat som ingick i testet var Continental, GT Radial, Hankook, Michelin, Nokian, Nordman, Pirelli samt Toyo.
Precis som ifjol kom kampen om första- platsen att stå mellan tre tillverkare – Continental, Nokian och Michelin. Även om det är små skillnader mellan däckens slutpoäng är det tydliga skillnader på vägen dit skriver Vi Bilägare.
Vi Bilägares omdömen om de tre bästa dubbdäcken i testet
Michelin X-Ice North 4
Den franska dubb-bonanzan ger full pott i alla isronder. Likaså presterar ”XiN4” toppresultat på snö, men har lite sämre sidogrepp än de bästa med tydlig understyrning som följd. Michelin presterar på topp även på torr asfalt där det har bäst stabilitet, krispigast styrkänsla samt lägst förbrukning. Däckets få nackdelar är att det presterar sämre på våt väg och vattenplanar tidigast i gänget. Som helhet är Michelin det bästa dubbdäcket just nu.
Continental IceContact 3
Den nya upplagan av ”IC3” når inte upp till samma höga is- och snögrepp som Nokian/Michelin. Men greppnivån på vinterväg är fortfarande bra. Istället presterar Conti betydligt bättre på barmark än förra året och är nu det bästa av premiumdäcken på väta, ihop med Pirelli. Snäppet sämre vintergrepp gör att Continental förlorar 1:a platsen, men hög jämn nivå på alla underlag med lugna, säkra köregenskaper ger en delad andra plats totalt.
Nokian Hakkapeliitta 9
Trots högt vinterfokus klarar sig ”HKPL 9” väl på våt väg. Däckets nackdelar är styrkänslan på torrt som är olinjär och ger sämre riktningsstabilitet. Nokian är dock trygg i undanmanöver- proven där det nollar ut sidokrafterna bra. Däremot är HKPL9 ett av de bullrigaste dubbdäcken. Högt vintergrepp bidrar till att Nokian får en delad silverpeng.