Mekonomen halvårsrapport
Kvartal 2 Delårsrapport januari – juni 2019
Stabil försäljning – i linje med ett starkt kvartal föregående år
1 april – 30 juni 2019
- Nettoomsättningen uppgick till 3 100 (1 633) MSEK. Nettoomsättningen ökade med 90 procent, varav 0 procentenheter organisk tillväxt.
- Justerad EBIT uppgick till 280 (217) MSEK.
- EBIT uppgick till 240 (173) och EBIT-marginalen uppgick till 8 (10) procent. EBIT har ej påverkats av jämförelsestörande poster i kvartalet (negativt 25 MSEK).
- EBIT och justerad EBIT har påverkats positivt av IFRS 16 med 5 MSEK.
- Resultat per aktie, såväl före som efter utspädning, uppgick till 2,71 (3,53) SEK.
- Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 357 (234) MSEK, vilket har påverkats positivt med 123 MSEK till följd av IFRS 16. Periodens totala kassaflöde har inte påverkats av IFRS 16.
- Nettoskulden uppgick till 4 042 (1 652) MSEK vid periodens utgång, jämfört med 4 098 MSEK den 31 december och 4 185 MSEK den 31 mars.
- Från och med 2019 redovisas leasing i enlighet med ny standard IFRS 16, jämförelsetalen är inte omräknade.
Se vidare sid 9 för ytterligare information.
1 januari – 30 juni 2019
- Nettoomsättningen uppgick till 6 008 (3 065) MSEK. Nettoomsättningen ökade med 96 procent, varav 1 procentenheter organisk tillväxt.
- Justerad EBIT uppgick till 494 (316) MSEK.
- Resultat per aktie, såväl före som efter utspädning, uppgick till 4,39 (4,69) SEK.
- Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 515 (241) MSEK, vilket har påverkats positivt med 253 MSEK till följd av IFRS 16. Periodens totala kassaflöde har inte påverkats av IFRS 16.
Vd:s kommentar
Stabil försäljning – i linje med ett starkt kvartal föregående år
Mekonomen Groups totala nettoomsättning steg med 90 procent i andra kvartalet till 3 100 (1 633) MSEK till följd av förvärvade FTZ och Inter-Team.
Den organiska nettoomsättningen var i nivå med det starka andra kvartal 2018, trots negativ påverkan av att påsken inföll i andra kvartalet i år jämfört med första kvartalet under 2018. I andra kvartalet hade vi en fortsatt god försäljningstillväxt till anslutna verkstäder i samtliga affärsområden, vilken är den del av marknaden som vi ser som mest strategisk att växa i.
Till skillnad från svag marknad i stora delar av Europa under kvartalet, bedömer vi att den svenska och den norska marknaden har växt i linje med våra förväntningar om en långsiktig tillväxt om 1 – 2 procent, justerad för påskeffekten. Vidare bedömer vi att den polska marknadstillväxten var fortsatt stark, medan utvecklingen på den danska marknaden var mer i linje med Europa generellt.
Förvärvade FTZ och Inter-Team har, i linje med våra förväntningar, generellt en lägre bruttomarginal än övriga affärsområden, vilket har haft en negativ effekt på koncernens bruttomarginal. I kvartalet påverkades koncernens bruttomarginal även negativt av kund/produkt mix och ökade inköpskostnader inom MECA/Mekonomen på grund av svag svensk krona mot euron. Marginalen uppgick till 44,5 procent (55,7) i kvartalet.
I andra kvartalet ökade justerad EBIT till 280 (217) MSEK och EBIT ökade till 240 (173) MSEK.
Till följd av påverkan av påskeffekt och väderförhållanden under vårsäsongen ger första halvåret som helhet en mer jämförbar bild över koncernens utveckling istället för kvartalen separerade från varandra. För halvåret ökade den organiska nettoförsäljningen med 1 procent.
Blandad utveckling inom affärsområdenaInter-Team rapporterade en god försäljningstillväxt i andra kvartalet 1), drivet av hög exportförsäljning, stark tillväxt på den polska marknaden och uppskattade vunna marknadsandelar. FTZ rapporterade en något lägre försäljning jämfört med andra kvartalet föregående år 1), negativt påverkad av påsken och en allmänt svag marknad i Danmark. Vi bedömer att FTZ behöll sina marknadsandelar.
Den organiska tillväxten i MECA/Mekonomen blev 1 procent i andra kvartalet. Justerat för påverkan av låg efterfrågan runt påsken var den organiska tillväxten 2 procent. EBIT minskade till 145 (186) MSEK, i huvudsak beroende på färre antal arbetsdagar, låg efterfrågan kring påsk, kund/produktmix och ökade inköpskostnader med anledning av svag svensk krona.
Försäljningen i Sørensen og Balchen påverkades negativt av svag konsumentförsäljning i Norge och låg efterfrågan runt påskledigheten. Den organiska nettoomsättningen minskade med 7 procent. Fortsatt effektiv kostnadskontroll anpassad till lägre försäljning resulterade i ett rapporterat EBIT i nivå med föregående år om 38 (39) MSEK.
Fortsatt fokus på ökad lönsamhet under 2019Under andra halvåret 2019 är våra viktigaste fokus ökad lönsamhet och ökat kassaflöde.
Kostnadsbesparingsprogrammet som initierades i början av året fortlöper enligt plan, med marginell effekt i andra kvartalet. Programmet kommer att generera kostnadsreduceringar om 65 MSEK på årsbasis, med full effekt från och med slutet av fjärde kvartalet 2019.
Projektet att adressera olönsamma verksamheter har resulterat i att utvecklingen inom verkstadsutrustningsbolaget Preqas samt våra egenägda verkstäder har stabiliserats. För Mekonomen Finland ser vi ännu inte samma positiva effekt och vi vidtar sedan i våras ytterligare åtgärder kopplat till affärsmodell och ökad effektivitet. Jag vill understryka att jag inte är nöjd med utvecklingen de senaste åren när det gäller våra olönsamma verksamheter i koncernen. Som tidigare kommunicerat ska verksamheterna visa god lönsamhet inom rimlig framtid för att fortsatt vara en del av koncernen.
Arbetet med att generera inköpssynergier från förvärvet av FTZ och Inter-Team, samt sammanslagningen av MECAs och Mekonomens centrallager i Sverige fortgår enligt plan.
Vi har under sommaren genomfört en omfattande kundundersökning bland koncernens konceptanslutna och övriga verkstäder. Resultatet visar att tillgänglighet kring sortimentsbredd, snabba leveranser och ett nära samarbete med den lokala butiken är viktiga parametrar för verkstäderna. Glädjande är det också inom dessa områden som verkstäderna gett högst betyg. Undersökningen visar även att framtidstron på tillväxt är hög, mer än hälften av alla verkstäder som deltog i undersökningen anger att deras verksamhet kommer att expandera under kommande år.
Jag tycker vi är väl rustade för framtiden och ser fram emot fortsättningen på 2019 där vi kommer att fortsätta att utveckla vår affär på ett effektivt sätt och med våra kunder i fokus säger Pehr Oscarson VD och koncernchef.