Sommaren är högsäsong för allvarliga bilolyckor i Norge, och många är inte medvetna om att de kör med farliga däck på bilen.
– Det är helt chockerande hur många norrmän som kör hela sommaren på dubbfria vinterdäck, och det är väldigt farligt. Dubbfria vinterdäck är designade för kalla temperaturer och har en helt annan gummiblandning och ett annat mönster än sommardäck, säger produktchef på Continental Dekk Norge, Knut Knudsen.
För en tid sedan gjorde Continental Dekk i Norge sina egna tester för att ta reda på skillnaden i bromssträcka mellan sommardäck och dubbfria vinterdäck på sommaren. De körde i 80 km/h, och fick bromsa kraftigt på blöt asfalt. Efter mer än 50 försök var bromssträckan i snitt åtta meter längre med de dubbfria vinterdäcken än med sommardäcken.
– Dessa åtta meter kan vara skillnaden mellan liv och död och därför har vi haft attitydkampanjer och gått ut med budskapet om hur farligt det är att köra med dubbfria vinterdäck ett antal gånger. Men vi ser att vi måste fortsätta gå ut med det här budskapet varje år, säger Knut Knudsen.
En rikstäckande undersökning gjord av Infact på uppdrag av Continental Dekk Norge visar att 18,5 procent av de tillfrågade säger att de har kört en hel sommar med dubbfria vinterdäck.
– Det är 18,5 procent för många, tror Knudsen.
I Norge är det inte förbjudet att köra med dubbfria vinterdäck på sommaren. Det borde det vara, enligt Knut Knudsen.
– Frågan är om försiktighetsklausulen i vägtrafiklagen 3 §, som gör det möjligt att kräva att bilen ska vara utrustad enligt förutsättningarna, är tillräcklig. Det menar inte vi då vi vet hur många som kör med dubbfria vinterdäck på sommaren och hur farligt det är. Vi anser därför att det ska vara förbjudet att köra med dubbfria vinterdäck på sommaren, liknande dubbdäck, avslutar Knut Knudsen.