Luftfria konceptdäcket i Flex från hankook

Bild: Hankook

Hankook visade upp det futuristiska luftfria konceptdäcket i Flex på CES 2022 med modulär Plug & Drive-plattform från Hyundai

På Consumer Electronics Show (CES) presenterade Hankook den senaste versionen av det luftfria konceptdäcket i-Flex som en del av ett samarbete med Hyundai Motor Company. Den biomimetiska designen möjliggör utmärkt stötdämpning och bärande förmåga samtidigt som den luftfria konstruktionen ökar säkerheten samt minskar underhållskostnaderna – vilket är viktiga fördelar för autonoma mobilitetskoncept.

Framtidens autonoma mobilitetslösningar kräver en ny generation däck som kombinerar minimalt underhåll med maximal säkerhet och utmärkt komfort. Icke-pneumatiska däck (NPT) är förutbestämda för detta användningsområde. Det globala däckföretaget Hankook Tire & Technology presenterade sitt luftfria däck ”i-Flex” i en gemensam visning med Hyundai Motor Company vid världens största konsumentteknikmässa CES 2022 .

På CES 2022 premiärvisades Hyundai Motor Company sin Plug & Drive (PnD)-modul för första gången. Den bygger på robotteknik som möjliggör MoT (Mobility of Things), ett ekosystem där alla objekt är mobila. Hankooks i-Flex är anpassat för att maximera PnD-modulens egenskaper och funktioner.

i-Flex är ett futuristiskt icke-pneumatiskt konceptdäck med biomimetisk design. Det kompakta 10-tumsformatet med en diameter på 400 mm och en bredd på 105 mm i kombination med den luftfria konstruktionen gör den senaste versionen till den optimala transportpartnern. Och till skillnad från konventionella däck är olyckor orsakade av punktering ett minne blott. Vidare kräver däcket ingen lufttrycksövervakning eller påfyllning, vilket gör det till en optimal lösning för autonoma fordon.

i-Flex utvecklades med hjälp av rigorösa biomimetiska studier och tester. För att absorbera stötar från vägen och för att klara tung last så har designen inspirerats av cellstrukturen hos levande organismer, med sammankopplande ekrar i flera skikt. De sammankopplade ekrarna i flera skikt strukturerar cellen i tre dimensioner för bättre stötdämpning samtidigt som sexkantiga och fyrkantiga cellstrukturer med olika styvhet kan fogas samman för ett stabilare laststöd.

Dessutom säkerställer den konkava c-formade slitbaneprofilen maximal kontaktyta, vilket bidrar till säkerheten på vägen. Slitbanan är designad för fordonsrörelser i flera riktningar och har den karakteristiska “honeycomb”-designen hos däckkroppen.

Hankook Tire är dedikerade att bygga en mer hållbar framtid inom mobilitet och har därför arbetat med icke-pneumatisk däckteknik sedan år 2010. Den här kontinuerliga ansträngningen har lett till i-Flex födelse, ett luftfritt däck med hög säkerhet, lågt underhåll och hög hållbarhet – som nu fungerar som en idealisk lösning för framtida mobilitet. Hankook fortsätter sin forskning och utveckling för att göra ytterligare förbättringar.

About Däckavisen 1055 Articles
Nordens ledande däcktidning med nyheter om däck och fälg för hela däckbranschen!