Kvd – Corona kraschade exporten och utlöste prisras

Efter den lägsta marssiffran på många år sjönk försäljningen av begagnade bilar i Sverige under första kvartalet 2020. Störst var tappet för exportmarknaden som i mars backade hela 35 procent. Nedgången kopplas uteslutande till den pågående coronapandemin som även fått priserna att störtdyka. Mellan januari och mars föll priserna med 12 procent och nådde den lägsta nivån på ett år. Detta visar ny statistik från bilförmedlaren Kvdbil.

Under 2018 och 2019 sjönk försäljningen av begagnade bilar i Sverige. Nedgången fortsatte under första kvartalet i år då totalt 312 471 bilar bytte ägare, en minskning med 0,7 procent jämfört med motsvarande period i fjol (314 636). Hela tappet kom under mars månad då 7 470 färre affärer genomfördes jämfört med i fjol (-6,7 %). Försäljningen till utlandet stod för drygt halva nedgången i mars och backade 35 procent. Det här visar utdrag från Bilregistret som Kvdbil sammanställt via Vroom.

– När pandemin slog till på allvar i Sverige bromsades efterfrågan upp bland svenska köpare, utbudet steg och priserna föll. Men ganska snart märkte vi att köpare och säljare började hitta varandra igen på lägre nivåer. På exportsidan blev reaktionen betydligt kraftigare och trots att kronan blivit billigare jämfört med euron under krisen ser vi ingen återhämtning. Tuffa restriktioner har minskat rörligheten och gjort det svårare att korsa gränser, säger Madeleine Fritz, försäljningschef Kvdbil.

Köparens marknad

I januari steg priserna på begagnade bilar kraftigt till följd av att nya bilar började beskattas efter den nya tuffare körcykeln WLTP. Prisökningen var störst för bensinbilar som steg hela 15 procent, visar siffror från Kvdbils systerbolag Bilpriser. Men därefter har priserna sjunkit. I mars var Bilprisers månadsindex, där samtliga fordon ingår, ner 12 procent från årsskiftet. Om man bortser från en tillfällig nedgång under hösten är prisnivån den lägsta på ett år. Samtidigt har lagren hos bilhandlarna successivt fyllts på och ligger på historiskt höga nivåer. I april fanns 111 371 begagnade bilar på lager, det är drygt 22 procent mer än vid utgången av 2018 (91 269). Madeleine Fritz menar att en krisande corona-ekonomi tillsammans med välfyllda lager gjort att det svängt till köparens marknad.

– Innan coronapandemin styrdes prisutvecklingen nästan uteslutande av politiska beslut, men nu är det framför allt den ekonomiska utvecklingen som påverkar. Utbudsrekord, försämrad köpkraft och en kraschad exportmarknad har fått priserna att rasa. För den som går i köptankar kan det nu vara bra läge att slå till, säger Madeleine Fritz.

Explosionsartad ökning av elbilar

Bland drivmedlen var det endast bensinbilar som tappade i försäljning under första kvartalet. Försäljningen av bensinbilar sjönk med 3 procent medan dieselbilar och bilar som drivs med alternativa drivmedel hade ungefär lika många eller fler transaktioner. Störst ökning stod laddhybrider och elbilar för efter att ha ökat med 60 respektive 66 procent.

– Elbilar och laddhybrider har fortfarande en mycket liten del av andrahandsmarknaden, men ökningen är explosionsartad. Det är en spännande och mycket positiv utveckling eftersom det ger fler bilkonsumenter möjlighet till ett miljömedvetet val, säger Madeleine Fritz.

Volvo överst på tronen

Den mest sålda bilen under första kvartalet var en Volvo V70 följt av VW Golf och VW Passat. Av de tio mest sålda modellerna ökade Volvo V60 mest (+9 %) medan Saab 9-5 stod för den största minskningen (-10 %). Var femte bil som bytte ägare var en Volvo, vilket placerar bilmärket i topp före Volkswagen och BMW. Svart var den mest populära färgen medan vit (+7 %) och mörkgrå (+4 %) var de färger som ökade mest.

– Volvos dominans på den svenska begagnatmarknaden är ohotad. Volvo V70 tappar successivt, men sitter överst på tronen ett tag till. Samtidigt ökar försäljningen av senare Volvo-modeller såsom V60 och XC60 stadigt. Mer intressant är det då om positionerna därbakom. Toyota är snart förbi tredjeplacerade BMW och Kia är ett annat märke på stark frammarsch, kommenterar Madeleine Fritz.

Under kvartalet minskade försäljningen av begagnade bilar i 13 av 21 län. Störst var minskningen i Södermanland följt av Blekinge (-6 % resp. -4 %). Störst försäljningslyft noterades på Gotland och i Dalarna (+9 resp. +7 %). Flest transaktioner gjordes i Stockholms län följt av Västra Götaland och Skåne.

Försäljning per län

Län Q1 2020 Q1 2019 Förändring (%)
Stockholm 53 475 54 427 -2
Uppsala 11 001 10 765 +2
Södermanland 10 273 10 930 -6
Östergötland 14 778 14 556 +2
Jönköping 12 446 12 558 -1
Kronoberg 7 318 7 542 -3
Kalmar 9 353 9 528 -2
Gotland 2 052 1 876 +9
Blekinge 5 552 5 726 -4
Skåne 45 801 45 492 +1
Halland 10 613 10 686 -1
Västra Götaland 49 881 51 381 -3
Värmland 10 880 10 766 +1
Örebro 11 367 11 542 -2
Västmanland 9 698 9 631 +1
Dalarna 10 714 10 058 +7
Gävleborg 9 610 9 620 ±0
Västernorrland 8 475 8 040 +5
Jämtland 4 173 4 285 -3
Västerbotten 7 187 7 339 -2
Norrbotten 7 752 7 778 ±0
Övrigt 100 104 -4
Summa 312 471 314 636 -0,7

 

Profilbild
About Joakim Held 459 Articles
Nyheter inom däck- och fälgbranschen