Krav på beredskapsplan för bilverkstäder

Enligt Sveriges Fordonsverkstäders Förening är det dags att ta itu med den kritiska frågan om beredskapen hos bilverkstäder och bildelsgrossister. På grund av den senaste tidens regionala och globala kriser, från skogsbränder till coronapandemin och det pågående kriget i Ukraina, blir det allt mer tydligt att ett välfungerande nätverk av bilverkstäder är avgörande för landets överlevnad under svåra tider.
Sverige, känt som ett av världens mest bilberoende länder, skulle stå inför stora utmaningar om en större kris skulle slå ut landets bilverkstäder. För att förhindra sådan oordning och falsk trygghet vid en större kris eller krigssituation, krävs det en välplanerad nationell beredskapsplan med tydlig rollfördelning för motorreparationstjänster och reservdelsdistribution.
De två branschorganisationer som företräder fordonsverkstäder och nationella distributörer av reservdelar och tillbehör för alla typer av fordon och motorer, uppmanar regeringen att skapa en sådan beredskapsplan. Dessa organisationer, med sina medlemsföretags förmåga att reparera och underhålla alla typer av motorfordon, kan spela en central roll i detta arbete.
För att möta det växande hotet från internationella kriser och Sveriges nya roll i NATO, krävs det att landet visar att det har förmågan att stödja samhället och försvaret genom att reparera och underhålla alla typer av fordon. Detta inkluderar också förmågan att svara på fredstida lokala och regionala kriser, som skogsbränder.
Sverige har tidigare haft Motorreparationstjänsten, en beredskapsorganisation som aktiverades vid krig eller höjd beredskap och utförde reparations- och underhållsarbeten på fordon och maskiner som används för totalförsvarsverksamhet. Men dagens utmaningar kräver mer än bara lokala lösningar – de kräver en nationell planering och samordning.
Planering och organisering tar tid, och branschorganisationerna uppmanar regeringen att agera snabbt och bjuder in dem till ett möte för att börja diskussionen. För att säkerställa Sveriges fortgående drift under svåra tider är det viktigt att börja diskutera en beredskapsplan för bilverkstäder och bildelsgrossister omedelbart.
Joakim Held, Däckavisen kommenterar
I detta sammanhang är det viktigt att notera att beredskapsplanering inte bör vara begränsad till bara bilverkstäder och bildelsgrossister. Däckverkstäder, däcktillverkare, fälgtillverkare, däckgrossister och fälggrossister spelar också en avgörande roll i att säkerställa funktionaliteten hos fordon under krissituationer.
Jag vill understryka betydelsen av att inkludera däckbranschen i en omfattande beredskapsplan. Däckens tillstånd och tillgängligheten av ersättningsdäck kan bli avgörande i kritiska situationer, från naturkatastrofer till militära konflikter. Med en nationell beredskapsplan på plats kan däckbranschen snabbt reagera på kriser, leverera nödvändiga tjänster och stödja nationens övergripande beredskap och motståndskraft.
Vi uppmanar regeringen, departementen och myndigheterna att även ta hänsyn till denna viktiga aspekt när de utarbetar en nationell beredskapsplan. Det är avgörande att alla delar av fordonsunderhållsindustrin, inklusive däckbranschen, samordnas för att säkerställa effektiva och snabba svar på kriser.