Kraftig minskning av nyare personbilar
Under de senaste fem åren har antalet personbilar i åldersgruppen 0-5 år i Sverige minskat med 21%. Denna nedgång är särskilt märkbar bland privatägda fordon, där minskningen uppgår till hela 31%, motsvarande 356 000 fordon. Den stabilare tjänstebilsmarknaden, som endast minskat med cirka 1%, har medfört en ökad andel tjänstebilar i denna åldersgrupp.
Minskad nybilsförsäljning och ökande export
Marknaden för nyregistreringar har inte fyllts på i samma takt som tidigare. Mellan 2014 och 2018 registrerades 873 200 personbilar på privatpersoner, medan motsvarande siffra för perioden 2019-2023 var 683 500, en minskning med 190 000 fordon (-22%). En viss tillbakagång av privatleasing har också noterats, från 52% i slutet av 2023 till 46% under årets första fyra månader. Detta kan jämföras med toppnoteringarna på 57-60% under 2022, vilket indikerar en minskning av nybilsförsäljningen på privatmarknaden.
För elbilar har nyregistreringarna till privatpersoner tappat med 33% rullande tolv månader mot året innan. Hittills under 2024 ligger elbilsandelen på privatmarknaden på blygsamma 26% jämfört med 39% föregående år. Privatleasing av elbilar, trots att den minskat, utgör fortfarande mer än hälften av alla elbilar, vilket tyder på att elbilar är populära inom leasingsegmentet.
Längre innehavstid för fordon
En analys från vroom visar att privatpersoner behåller sina fordon längre. Medianinnehavstiden för nyköpta fordon har ökat från 43 månader för fem år sedan till 66 månader idag. Denna ökade innehavstid innebär att färre bilar omsätts på marknaden, vilket påverkar både nybils- och begagnatmarknaden.
Rekordhög export
Exporten av personbilar är på rekordnivåer, där 56% av de exporterade volymerna utgörs av femårsbilar. En betydande del av dessa bilar var tidigare privatleasade. Andelen privatleasade bilar som exporterades ökade med en procent under 2023 jämfört med 2022. Dessutom har en stor del av exporten bestått av leasade bilar från tjänstebilsmarknaden, varav många var laddbara.
Möjliga konsekvenser
Den minskade nybilsförsäljningen och ökade exporten innebär att övergången till elbilar kan ta längre tid än beräknat. Tidigare har elbilsförsäljningen till privatpersoner drivits av låga leasingpriser tack vare klimatbonus och låga räntor. Nu när dessa bilar börjar återvända till handeln, går en stor del troligen på export. Frågan är om konsumenterna kommer att välja nya elbilar eller billigare leasingalternativ som bensinbilar i väntan på sjunkande priser. Nettoeffekten blir sannolikt att omställningen till elbilar blir långsammare.
Ulf Roberts-Jones, VD på vroom Stockholm AB, kommenterar: “Tappet i femårsparken kommer att göra avtryck i hela fordonsbranschen. På sikt berörs framför allt begagnathandeln och servicemarknaden. En kommande brist på begagnatbilar kan leda till ett uppsving på nybilsmarknaden. Men det blir definitivt ett hack i skivan kring övergången till elektrifiering.”
Även om det minskade beståndet av nyare bilar är märkbart, kan det relativt snabbt fyllas på igen vid positiva makroekonomiska förändringar. Privatpersoners tveksamhet till bilköp just nu behöver därför inte vara ett långsiktigt problem, men det kommer att påverka marknaden under flera år framåt.