Köpfest på begagnade bilar

Försäljningen av begagnade bilar ökade i andra kvartalet. Efter en svagare inledning exploderade marknaden och avslutade med rekord. Detta visar en rapport från bilförmedlaren Kvdbil. Hemestrande och storstadsbors försök att undvika corona-trängseln tros ha drivit marknaden.

Medan nybilsförsäljningen går fortsatt trögt blomstrar andrahandsmarknaden. I juni såldes 127 472 begagnade bilar i Sverige, den högsta månadssiffran på ett och ett halvt år och hela 13,6 procent mer än i juni 2019. Totalt bytte 357 959 bilar ägare under det andra kvartalet, en ökning med 1,8 procent jämfört med 2019. Det här visar utdrag från Bilregistret som Kvdbil sammanställt via Vroom.

– Vi är redan tillbaka och över de försäljnings- och prisnivåer som gällde innan pandemin. Det finns ett stort sug efter begagnade bilar, säger Madeleine Fritz, försäljningschef Kvdbil.

Försäljningsrekord i Stockholm och Skåne

Mest ökade försäljningen i storstadsregionerna. I Stockholms län var ökningen 8 procent, i Skåne län 6 procent och i Uppsala län 4 procent. I både Stockholm och Skåne blev juni den bästa försäljningsmånaden någonsin. Madeleine Fritz menar att ökningen är corona-relaterad.

– Coronaviruset har snabbt ändrat våra resvanor och det är mest påtagligt i större städer där det normalt sett är fler som reser kollektivt. Nu vill fler ta sig fram med bil och då ingen vet hur länge pandemin kommer pågå är det naturligt att man vänder sig till andrahandsmarknaden där man kan göra ett mer ekonomiskt val. Sedan tror jag också att det var många storstadsbor som valde att skaffa sig en hemester-bil. I juni var köptrycket något utöver det vanliga, säger hon.

Minskat utbud och stigande priser – trots svaga exportsiffror

Den ökade efterfrågan märks av i bilhallarna. Vid årsskiftet var lagren på rekordnivåer, men efter försommarens köpfest har utbudet sjunkit med 10 procent.

– I vintras var lagren stora och välfyllda, men nu har de minskat till vad som är normalt för säsongen. Bilarna står lite glesare, men det är desto mer kunder, säger Madeleine Fritz.

Detta sker samtidigt som exporten nästan halverats. Under det andra kvartalet minskade försäljningen till utlandet med 39 procent jämfört med 2019.

– Förut gick det långtradarlaster till Norge och Tyskland varje dag från svenska bilfirmor, men så är det inte längre. Det är svenska kunder som står för försäljningsökningen, säger Madeleine Fritz.

Enligt Kvdbils egna försäljningsdata stiger även priserna. Efter att ha nått årslägsta i mars ökade priserna med 6 procent under det andra kvartalet.

– När exporten är tillbaka på mer normala nivåer och vi får en återhämtning i ekonomin tror jag att priserna kan stiga ytterligare. Trots köpfesten är det sannolikt många som har senarelagt bilköpet av ekonomiska skäl, både privatpersoner och företag. En annan trigger är regeringens omtag av bonus-malus som väntas komma i höstbudgeten och som ska börja gälla från årsskiftet. Varje gång det har gjorts förändringar i skattesystemet har priserna på begagnade bilar skenat, säger Madeleine Fritz.

Försäljning per län (mer statistik i bifogad sammanställning)

Län Q2 2020 Q2 2019 Förändring (%)
Stockholm 65 081 60 053 +8
Uppsala 12 273 11 857 +4
Södermanland 11 649 11 959 -3
Östergötland 16 203 16 402 -1
Jönköping 13 557 13 737 -1
Kronoberg 7 843 8 040 -2
Kalmar 10 069 10 038 ±0
Gotland 2 319 2 317 ±0
Blekinge 5 778 6 190 -7
Skåne 50 963 48 137 +6
Halland 11 616 11 453 +1
Västra Götaland 56 473 56 270 ±0
Värmland 11 826 12 167 -3
Örebro 12 806 12 638 +1
Västmanland 10 911 11 005 -1
Dalarna 12 076 12 231 -1
Gävleborg 11 341 11 837 -4
Västernorrland 10 281 10 226 +1
Jämtland 5 316 5 504 -3
Västerbotten 9 464 9 329 +1
Norrbotten 10 021 10 135 -1
Övrigt 113 65 +74
Summa 357 959 351 590 +1,8

 

Profilbild
About Joakim Held 499 Articles
Nyheter inom däck- och fälgbranschen