Kontio IcePaw har flest dubbar i världen

Kontio IcePaw är ett nytt dubbdäck designat i Finland med 270 dubbar, dvs Kontios björnklor, i storleksklass 205/55-16. Kontio IcePaw har fler dubbar än något annat vinterdäck. Kontios björnklor ska erbjuda ett överlägset grepp och betydligt mindre vägslitage.
– Kontio Tyres nya IcePaw dubbdäck är en mycket stor investering och har varit ett tidskrävande finskt projekt för att skapa ett unikt dubbdäck med inhemsk styrka. IcePaw är till 100% designat i Finland och har den bästa finska dubbtekniken. Namnet på dubben är Kontio Kynsi, som översatt betyder “björnklo”, och är ett registrerat varumärke som tillhör Kontio Tyres. Kontio IcePaw har flest dubbar i världen i ett däck som är avsett för väganvändning. De fyra däcken har tillsammans upp till 1080 dubbar. Tack vare moden teknik har Kontio Tyres kunnat bli den första tillverkaren som överskrider 1 000 dubbar, säger Kontios vd Jukka Heiskanen.
Bättre grepp och lägre vägslitage med fler dubbar
Trots det stora antalet dubbar sägs Kontio IcePaw slita mindre på vägytan än konkurrenternas premiumvinterdäck som har fler dubbar än vanligt.
– Ett större dubbantal ökar greppet och säkerheten. Så även hos Kontio IcePaw. Däcket ger extremt grepp. Tidigare har ett stort antal dubbar orsakat nackdelar som däckbrus och vägslitage. Kontio IcePaw kommer med en efterfrågad förändring för just dessa problem: däcken är tysta och sparar de finska vägarna från slitage orsakade av dubbar, fortsätter Heiskanen.
Modern däckteknik garanterar säkerhet och sparar miljoner i utgifter för vägunderhåll
Kontio IcePaw representerar det senaste inom däcktekniken och skall erbjuda extremt grepp i de utmanande nordiska vinterförhållandena samt sparar medborgarnas skattepengar i och med sparade utgifter för underhåll av vägar.
– I Finland används årligen flera hundra miljoner euro i skattepengar för vägbeläggning. Personbilar står för ungefär hälften av vägslitaget. Om alla bilister skulle byta till att Kontio IcePaw, så uppskattas besparingarna för vägbeläggning vara cirka 61 miljoner euro per år, säger Heiskanen.
Premium-dubben med stålram – Kontion Kynsi – fungerar som en syl
Kontio IcePaws dubbhål och dess omgivning är designad för Kontio Kynsi för bästa möjliga grepp. Dubbhålet och Kontios björnklos passform garanterar tillsammans syleffekten på is.
Kontio Kynsi är en specialdubb av premium-stål, inte aluminium som konventionella 2-fläns dubbar. Dess stålram och 3 flänsar gör att dubben hålls upprätt och dess hållbarhet förlängs då den sitter fast i däcket. Den lilla spetsen på dubben sliter mindre på vägen och biter bättre i isen.
– Kontios “björnklo” kan bäst beskrivas ha en syleffekt. Kontio Kynsi har ett bra grepp på is, men skadar inte asfalten som traditionella dubbar. Kontio Kynsi har den minsta spetsdiametern på marknaden – vilket biter i isen med enastående effekt, säger Heiskanen.
Kontio Pure Ice är en speciell gummiblandning designad för den nordiska vintern
Kontio Pure Ice:s speciella gummiblandning använder organisk och miljövänlig rapsolja för att säkerställa däckens grepp även i hård kyla: gummit stelnar inte utan förblir flexibelt. Flexibilitet är en garanti för ett bra grepp och rapsoljan gör gummit bättre och mer flexibelt än vanliga däck för vinterförhållanden utan att använda skadliga oljor.
-Kontio Pure Ice -gummiblandningen är en av de viktigaste funktionerna i däcket tillsammans med Kontios björnklor och dess innovativa mönster. De skapar en helhet, som fungerar bäst på snö och is, i de kallaste och mest krävande förhållandena – särskilt i fluktuerande och utmanande vinterförhållanden, säger Heiskanen.
Matematisk placering av dubbar i olika linjer med hjälp av algoritmer
Det matematiska arrangemanget av dubbarna i 48 olika rader ger optimalt fäste på slät is. Dubbalgoritmer som skapats med artificiell intelligens har använts vid placeringen, och med detta som grund har det bästa möjliga däckgreppet analyserats.
Den akustiskt optimerade slitbanekonstruktionen av däcket skall ge ett tyst däck och göra det behagligt att köra trots det stora antalet dubbar.
– Det faktum att mönstret inte upprepas, den ändrade ordningen och storleken på figurklossarna och den intelligenta matematiska placeringen av dubben har gett en övergripande effekt och ett tystare dubbdäck än vad som är vanligt bland premium-tillverkare. Kontio IcePaw ger en mycket behaglig åktur, säger Heiskanen.
Kontio Tyres tillverkar premiumdäck
Kontio Tyres är en däcktillverkare från Nokia som designar premiumdäck. Kärnan i Kontio Tyres affärsidé är att ge varje bilist tillgång till säkra premium-däck till ett rimligt pris. Bra grepp är en allemansrätt, är företagets motto.
– Kontio Tyres har redan lanserat tre tuffa nya däck under det senaste året: BearPaw sommardäck, Lapland Ice-Wolverine dubbdäck, samt det nostalgiska, äkta WhitePaw Classic-däcket med vit sida. Lapland Ice Wolverine fick ett särskilt tack för sitt goda snögrepp enligt tidningen Teknikens värld i deras vinterdäckstest, där tidningen skrev att greppet var utmärkt. Detta visar att finländarna fortfarande vet hur man tillverkar vinterdäck. Kontio Tyres har nu lanserat fyra helt nya däckfamiljer – detta har inte skett i Finland på 50 år. Detta är unik däckhistoria i Finland, säger Heiskanen.