Känner du till de norska vinterdäcksreglerna för lastbilar?

Däckreglerna för tunga fordon förändras ständigt men de skiljer sig även från mellan olika länder, i Norge gäller följande regler:
Fordon över 3,5 ton måste använda vinterdäck från 15 november till 31 mars. Mer specifikt innebär detta däck med 3PMSF-märkning på drivaxlarna och fram-/styraxeln, och M+S eller 3PMSF på övriga hjul.
Mönsterdjupet ska vara minst fem millimeter under hela vintersäsongen, vilket innebär mellan 1 november och första måndagen efter påsk i södra Norge och mellan 16 oktober och 30 april i Nordnorge.
Det krävs också att fordon över 3,5 ton har kedjor, som kan användas när dubbdäck är tillåtna. Fordon över 3,5 ton ska ha tre kedjor, medan en trailer ska ha sju kedjor. Dubbar är givetvis endast tillåtna på vinterdäck och dubbdäck kan användas på samma datum som vid behov med ett mönsterdjup på 5 millimeter.
Om både dubbade vinterdäck och dubbdäck används ska dubbdäcken sitta på samma axel. Vid dubbelmontage räcker det med att ha dubbar i ett däck.
– Vi har argumenterat för däck speciellt utvecklade för vinterförhållanden i många år. Vi vet hur otroligt viktigt det är att ha bra däck på alla fordon och har tyvärr inte blivit överraskade av alla olyckor som inträffar med fordon som inte har tillräckligt bra däck. Med dagens krav är det säkrare att köra på norska vägar vintertid, säger Erik Lillefoss, produktchef för lastbilsdäck på Continental Tyres Norge.