Kan en bil ha noll utsläpp?
Continental Dekk Norge deltog i en debatt om utmaningar och lösningar för att uppnå nollutsläpp för bilar vid Zero-konferensen. Hege Eike Larsen, vd för Continental Dekk Norge, diskuterade hur företaget bidrar till minskade utsläpp inte bara under bilens användning, utan även i produktionsprocessen och genom livscykeln.
Trots elbilars lägre utsläpp jämfört med förbränningsmotorer, är de inte helt fria från utsläpp. Produktionen av elbilar och energikällan för laddning samt slitage av asfalt och däck är alla områden där växthusgaser frigörs. Continental fokuserar på att adressera dessa utsläpp genom att utveckla mer hållbara däck och arbetsprocesser.
För att uppnå hållbarhet inom däckproduktionen, satsar Continental på att förbättra däckens rullmotstånd för att minska energiförbrukningen. Till exempel kan däck med 15 % lägre rullmotstånd potentiellt spara upp till 90 tusen ton CO2-utsläpp årligen i Norge. Företaget har utvecklat personbilsdäck med förbättrat rullmotstånd som överstiger EU:s standardkrav med 17 %.
Utöver att förbättra däckens prestanda, prioriterar Continental användningen av hållbara och återvunna material i sina produkter. År 2030 siktar Continental på att alla deras produkter ska innehålla 40 % hållbara och återvunna material. Detta innefattar utvecklingen av hållbara lösningar genom hela värdekedjan för ett däck, från materialanskaffning till produktion, användning, regummering och återvinning.
För att ytterligare reducera miljöpåverkan, arbetar Continental med att optimera energiförbrukningen i sina fabriker och återvinningsgraden av avfall. Fabrikerna använder redan 55 % mindre vatten och 18 % mindre energi än branschgenomsnittet per ton producerade däck.
Continental har också fokuserat på att utveckla innovativa lösningar som ContiRe.Tex-teknologin, där PET-flaskor används för att tillverka polyesterfibrer som ersätter traditionella material i däcktillverkningen. Ett exempel på detta är Continental UltraContact NXT, ett däck tillverkat av upp till 65 procent förnybara, återvunna och massbalanscertifierade material.
Slutligen är regummering av buss- och lastbilsdäck en central del av Continentals hållbarhetsstrategi. Genom regummering kan man återanvända runt 70 % av originaldäcket, vilket minskar råvaruförbrukningen och energianvändningen under produktionen. För transportsektorn erbjuder detta en kostnadseffektiv och miljövänlig lösning som bidrar till att minska totala fordonskostnader och miljöpåverkan.