Inför Spaniens Grand Prix

Pirelli däck
Foto: Formel 1

De utvalda däcken för Spaniens Grand Prix som äger rum i helgen blir mjukare jämfört med tidigare år. På Circuit de Barcelona-Catalunya gör däcket supersoft debut och kommer att användas tillsammans med soft och medium, medan hard, som alltid varit med tidigare, utelämnas på grund av banans nya utformning som väntas leda till minskat däckslitage. Förarteamen har redan bra koll på banan eftersom den användes för testkörningar inför säsongen.

BANAN UR ETT DÄCKPERSPEKTIV
Underlaget har blivit jämnare, men de långa höghastighetskurvorna finns kvar och är krävande för däcken. Det är ännu oklart hur omfattande däckslitaget blir. Förarteamen fick visserligen testa den nya banan i början av året, men då var vädret svalare. Dessutom har bilarna utvecklats sedan dess. Vädret väntas bli varmt i Barcelona i helgen. Barcelona bjuder på en varierad bana som förstärker varje aspekt av en bils prestanda. Detta är en av anledningarna till att det är en populär testbana. Den nya ytan har fått Pirelli att minska däckets slitbana med 0,4 millimeter. Detta har ingen effekt på prestandan, men hjälper till att kontrollera däckens temperatur. Förra året genomförde majoriteten av förarna två depåstopp, men med varierade strategier.

VAD ÄR NYTT?
De tre toppteamen – Mercedes, Ferrari och Red Bull – har alla gjort olika däckval.
GP3-säsongen 2018 börjar samtidigt som Formel 2, som också äger rum i Barcelona.
Två dagar av så kallade ”in-season”-tester kommer att äga rum efter helgen, då McLaren och Force India är med och testar nya däck inför säsongen 2019.

About Däckavisen 1165 Articles
Nordens ledande däcktidning med nyheter om däck och fälg för hela däckbranschen!