Hur påverkas verkstäder av de nya EU-reglerna
Kommer däckverkstäder att kunna släcka TPMS lampan?
Kommer skadeverkstaden kunna programmera in en ny backspegel?
Kommer glasmästaren att kunna kalibrera kameran eller sensorer efter ett glasbyte?
Sermi införs i september 2021 och innebär att verkstäder som inte har tillgång kommer att få svårt att jobba med nyare bilar. Sermi är ett regelverk där säkerhet är satt i centrum och är även ett sätt att minska antalet svarta verkstäder från EU-kommissionens sida.
Enligt förordning (EG) nr 715/2007 och förordning (EG) nr 692/2008 avsnitt 2.5 skall fordonstillverkaren ge tillgång till icke säkerhet och säkerhetsrelaterade reparation och underhåll (RMI) till oberoende operatörer senast i mars 2011. Eller så var tanken säger Bo Ericsson vd för SFVF.
Vad är säkerhetsrelaterade RMI?
Säkerhetsrelaterade reparation och underhåll av information är den information som kräver mjukvara, funktioner och tjänster att reparera och underhålla de funktioner som ingår i ett fordon genom tillverkare för att hindra att fordonet blir stulet, körs bort eller att uppfylla bestämmelserna i förordning (EG) nr 692/2008, för elektronisk systemsäkerhet för att skydda styrkomponenter, utsläpp och motorkalibreringen mot ändringar och manipulation.
Reparation och underhåll av säkerhetsrelaterade funktioner är specifikt idrifttagning av nycklar, uppdatera eller ersätta säkerhetsrelaterade moduler på ett fordon, köpa säkerhetsrelaterade delar för att verkställa en reparation och tillgång till säkerhetsrelaterad reparations- och underhållsinformation.
Idag har elektroniska kontrollenheter (ECU) flera funktioner som inte är separerade från varandra. Det innebär att till exempel ABS-ECU har ytterligare funktioner utöver ABS-funktionen som t.ex. säkerhetsrelaterade funktioner. Under omprogrammering av sådan ECU är det bara möjligt att programmera hela ECU eftersom – som ovan nämnts – de funktionerna inte kan separeras. Följaktligen kräver billtillverkaren ett elektroniskt certifikat av programvauuppdatering av en ABS ECU.
-När SERMI ”sjösätts” kan en icke godkänd verkstad inte ens ladda batteriet på en VW Golf eller byta kupéfilter på en Mercedes B-klass.
Det åligger respektive biltillverkare att hantera reparation och underhåll av dessa
funktioner på ett sådant sätt, att deras skydd inte äventyrar den allmänna tillgången till reparation och underhåll av icke-säkerhetsrelaterade funktioner.
Förutsättningarna för att bli en SERMI verkstad är bland annat:
– Kontroll av dokumenterad ägarstruktur, namn på vd och/eller
företrädare, en kopia av ett giltigt bevis gällande identifiering av juridiska ombud
för fri verkstad.
– Kontroll av lista med anställda att de är behöriga och har rätt kompetens.
– Kontroll av befintliga försäkringsavtal och att det finns ansvarsförsäkring.
Minimumtäckning: 1 miljon euro för kroppsskada och 0,5 miljoner euro
för skada på egendom.
-Kontroll av att verksamheten inte är föremål för en tidigare återkallelse på grund av
missbruk.
– Kontroll av bevis på aktivitet inom bilindustrin (t.ex. ett medlemskap i
förening, bekräftelse av nationella branschorganisationer).
– “Laglig affärsverksamhet” utan anmärkningar i enlighet med nationell lagstiftning. (På nationell nivå till exempel lagkrav inom Godkänd Bilverkstad)
– Kontroll av fria verkstadär ska ske vart tredje år.
Den fria verkstadens anställde:
– Kontrollera att den anställde inte är föremål för ”missbruk”.
– Kontrollera den anställdas adress.
– Kontroll av den anställdes namn mot kriminalregistret. (vandelsprövning)
– Kontroll genom bekräftelse på anställning för respektive anställd.
– Kontroll av giltigt landsspecifikt identitetskort (t.ex. ID, Kort / pass).
– Obligatioriska kontroller varje 36 månader.
Jag har arbetat med SERMI sedan tidigt 2004 fram till idag med undantag för något år innan SFVF startades säger Bo Ericsson. Tanken var att SERMI skulle sjösättas 2011 men det är komplicerat och allt har fördröjts till september 2020. Självklart kan reglerna för att få tillgång till all tekniska information ändras men i skrivande stund gäller det här. Fria verkstäder som redan är med i SFVF och arbetar för att bli en Godkänd Bilverkstad har nu en klar fördel jämfört mot alla andra verkstäder. Idag är jag glad över att ha arbetat med SERMI i snart 15 år så vi har den kunskap som krävs för att stötta och informera våra medlemmar avslutar Bo Ericsson.