Stigande energikostnader påverkar alla delar av samhället och näringslivet, det gäller i hög grad även insamling och återvinning av kasserade däck.
Sedan 1995 finns det i Danmark ett system som finansierar insamlingen av skrotdäck via skatt på nya däck. Systemet är en stor framgång, eftersom nästan alla kasserade däck samlas in och återvinns.
De ökade energikostnaderna för insamling och återvinning sätter nu systemet under press, eftersom både insamlare av kasserade däck och de två danska däckåtervinningsföretagen inte längre får ihop ekonomin.
Det gör att kasserade däck inte kan hämtas för tillfället.
Underlåtenhet att samla in dem leder till ansamling av använda däck på däckverkstäder och bilverkstäder. Om återvinningen av däck inte återupptas så snart som möjligt befarar den danska däckbranschen att ett miljöproblem kan uppstå. Det beror på att många däckverkstäder och bilverkstäder sannolikt lämnar över de kasserade däcken till de kommunala systemen som sedan levererar däcken till förbränning, utan någon form av återvinning av däckmaterialet.
– För att möta utmaningarna i branschen har vi på Dækbranchen Danmark kontaktat miljöminister Lea Wermelin för att förklara problemet. Utifrån vår utredning konstaterar ministern att hon förstår utmaningarna och att hon har satt igång departementet för att hitta en lösning. Det rapporteras att det arbetas med en lösning i form av en reglering av de avgifter som tas ut vid försäljning av nya däck samt reglering av de bidrag som utgår till däckinsamlare som hämtar de kasserade däcken, säger Volker Nitz, direktör för däckbranschen i Danmark.
– I dagsläget går det inte att säga när en förordning kommer att träda i kraft, men det är vår klara övertygelse att miljöministeriet och danska naturvårdsverket arbetar hårt för att lösa utmaningarna, vilket vi inom däckbranschen naturligtvis uppskattar. Vi kommer dock fortsätta att följa utvecklingen noga och kontinuerligt informera alla berörda aktörer i branschen, säger Volker Nitz.