Hankook utrustar elsportbilen Porsche Taycan med e-däck
Hankook utökar sitt originalutrustningssamarbete med sportbilstillverkaren och förser nu även Porsche Taycan, den första helt elektriska sportbilen från Porsche AG, med specialkonstruerade e-däck – Ventus S1 evo3 EV.
Hankook utrustar Porsche Taycan med sitt Ventus S1 evo3 EV-däck, som är speciellt framtaget för att tillgodose behoven som finns hos elfordon. Med dimensionerna 225/55R19 XL 103Y på framaxeln och 275/45R19 XL 108Y på bakaxeln, så rymmer Ventus S1 evo3 en hel del tekniska finslipningar som skapar optimal prestanda på vägarna för de eldrivna sportbilarna. Däcken är märkta med ”NF0” på sidoväggen.
– Vi är stolta över att kunna utrusta Porsches första helt elektriska sportbil med våra däck. För Hankook har det redan blivit tradition att förse sportiga och exklusiva bilar med originalutrustning. Våra ingenjörer har redan visat att våra produkter är väl förberedda för det nya segmentet med elektriska sportbilar och därför är vi väl positionerade inför framtiden, säger Sanghoon Lee, vd för Hankook Tire Europe.
Mönstret hos Ventus S1 evo3 har anpassats i EV-versionen för Porsche genom en minskning av det däckbuller som kan uppfattas som störande inifrån på grund av frånvaron av motorljud med cirka 3dB. För att nå upp till de högt ställda kraven hos eldrivna sportbilar så har däcket förstärkt clinch samt en hög sidostyvhet för exakt körprestanda vid både låga och höga hastigheter.
– När däcket till Porsche Taycan utvecklades, begav sig vårt utvecklingsteam in på helt nya områden och vi är stolta över resultatet. För ingenjörerna som arbetar med originalutrustning innebär den här typen av utvecklingsprojekt en speciell utmaning – det krävs stor expertis och den allra senaste teknologin för att kunna lösa målkonflikterna vid optimeringen av de olika prestandakriterierna i e-fordon som den här sportbilen, förklarar Dipl.-Ing. Klaus Krause, chef för Hankooks europeiska forsknings- och utvecklingscenter.
Hankooks ingenjörer har balanserat vulkaniseringsprocessen optimalt för mönstersammansättningen vilket ger en korrekt balans mellan temperatur, tid och tryck. Detta för att uppfylla de specifika behov som eldrivna fordon som Porsche Taycan. Som resultat får Ventus S1 evo3 EV en 30 % längre livslängd i jämförelse med en vanlig mönstersammansättning. Livslängden har ökat med 5 % jämför med den konventionella modellen och även rullmotståndet har överlag förbättrats med 13 %.