Hankook utökade sitt engagemang i motorsport

däck
Från vänster till höger: Marco Wittmann (BMW),  Narain Karthikeyan (Honda),  Satoru Nakajima (Honda), Loïc Duval (Audi) Foto: Super GT

Nya utmaningar, lyckad racingserie och långvariga samarbeten – Hankook fortsatte att utöka sitt engagemang inom motorsport 2019

Hankook utökade sitt engagemang för motorsport 2019. De framgångsrika samarbetena med DTM, 24H Series powered by Hankook, Rundstrecken-Challenge Nürburgring (RCN), Audi Sport Seyffarth R8 LMS Cup och FIA Formula 4 Series i Spanien och Storbritannien och FIA North European Zone (NEZ) intensifierades. Hankook ingick också nya samarbeten med lovande och berömda racingformat, inklusive W Series, Formula Renault Eurocup och Belcar Series. Det exklusiva Ventus Race-däcket har visat sig vara lika starkt och pålitligt som tidigare för förare och team på alla nationella och internationella racingbanor, samtidigt som Hankooks tekniker och mekaniker har gett optimalt stöd på plats.

Det här året har varit den nionde säsongen som däcktillverkaren Hankook har samarbetat med DTM. Samtidigt som DTM-bilarna gav sig ut på banan med en ny turbomotor och cirka 100 extra hästkrafter förblev Hankooks racingdäck oförändrat under 2019. Trots detta har Ventus Race-däcket klarat av DTM-motorernas enorma kraftökning samt den medföljande extra belastningen, och har imponerat på varje racingbana med sin sedvanligt starka prestanda, sina konsekventa prestationer och sin säkerhet.

-Motorsport i toppklass har alltid varit en del av vårt företags DNA sammanfattade Han-Jun Kim, VD för Hankook Tire Europe. Genom introduktionen av de nya, kraftfullare turbomotorerna i DTM har vi kunnat visa vad våra kvalitetsdäck klarar av, utan att behöva modifiera dem. Därför är den tidiga och långsiktiga förlängningen av kontraktet både ett erkännande och en motivation för oss, tillade Kim.

Efter DTM-finalen i Hockenheim sa Audis motorsportschef Dieter Gass, vars förare René Rast vann årets titel:

-Vi hade inga problem med Hankooks racingdäck trots den nya turbomotorn. Samarbetet med Hankooks tekniker har varit väldigt bra under säsongen, precis som vanligt. Vi ser fram emot ännu ett år med givande samarbeten.

Jens Marquardt, motorsportchef hos BMW, tillade:

-Hankook gjorde ett bra jobb, som alltid. De nya, kraftfullare turbomotorerna var en utmaning för alla men en utmaning som teamen och förarna klarade av med hjälp av Hankooks racingdäck. Vi har fortfarande ett bra samarbete med Hankook.

Nykomlingen Aston Martin kunde förlita sig på Hankook Ventus Race-däck under hela första DTM-säsongen och fick värdefull erfarenhet av antagligen den populäraste internationella sportbilsserien.

-Hankook var en pålitlig däckpartner under vår första säsong med Aston Martin Vantage DTM. Det var framför allt viktigt för oss, som nykomlingar, med en DTM-bil som byggdes på bara 90 dagar, att vi kunde dra nytta av erfarenheten från en långvarig DTM-partner allteftersom vi utvecklade våra fyra DTM-bilar. Hankook hjälpte R-Motorsport – ett nytt team i den mycket tuffa konkurrensen under DTM – med befintlig och ny däckdata. Jag vill framförallt lyfta fram det goda samarbetet med Hankooks tekniker, vars expertis hjälpte oss när vi utvecklade chassin för vår Aston Martin Vantage DTM. Allt som allt har vårt samarbete med Hankook varit en positiv upplevelse, sade Dr. Florian Kamelger, teamledare för R-Motorsport.

Även för den nykrönta DTM-vinnaren René Rast (Audi) var samarbetet med Hankook lyckat:

-Den nya turbomotorn och den extra kraften gjorde däckhanteringen extra viktig, eftersom det ledde till en ökad belastning på bakaxeln och därmed på Hankooks racingdäck. Därför behövde vi hantera däcken på rätt sätt under vad som ibland var väldigt långa etapper för att fortfarande kunna göra snabba varv i slutet av tävlingen. Det fungerade enastående för mig under hela säsongen. Det fungerade hela tiden bra med Hankooks racingdäck, både under kvalificeringen och tävlingarna.

En höjdpunkt under säsongen var fyra delade race med DTM-förare och deras motsvarigheter från den japanska Super GT Series vid DTM-finalen i Hockenheim och i Fuji i Japan i slutet av november. Här hade däckhanteringen en central roll. Under DTM måste bilen som ställs upp inför varje omgång vara anpassad efter Hankooks standarddäck, som måste prestera konsekvent på varje bana. Det görs genom att justera däcktrycket, aerodynamiken och hjullutningen. Situationen i Super GT Series är helt annorlunda. Här ändras inte bilens uppställning. Istället väljer teamen rätt däck för omgången från en rad tillverkare och däcksammansättningar. Under tävlingarna i Tyskland fick teamen från Japan värdefulla erfarenheter som de drog nytta av för att vinna båda tävlingarna vid deras hemmaevenemang i Fuji.

Narain Karthikeyan (Modulo Epson Honda NSX-GT), vinnare av den andra tävlingen vid Fuji Speedway:

-Vår bil kändes genast bra när vi använde Hankooks däck och vi var snabba med dem under alla förhållanden. De gemensamma tävlingarna med Super GT och DTM var väldigt speciella. DTM-förarna är fantastiska och det var en häftig upplevelse för båda serierna.

Gerhard Berger, styrelseordförande för ITR e.V., om DTM-säsongen 2019:

-DTM kräver den högsta standarden när det handlar om teknologi och kvalitet från sina tekniska partners. Under säsongen 2019 var kraven på däcken högre än någonsin på grund av de nya turbomotorerna, som har mer än 600 hästkrafter. Hankooks racingdäck har alltid uppfyllt alla kraven och uppvisat en hög prestandapotential.”

Den här säsongen lanserades W Series med Hankook ombord som partner från starten. Det nya racingformatet, som hölls som en del av DTM:s stödprogram under sex tävlingshelger, innebar att endast kvinnliga förare fattade tag i ratten i 270 hästkrafters Formel 3-bilar. Hankooks Ventus Race, med sin pålitliga och konsekventa prestanda, visade sig vara den perfekta partnern för de unga kvinnliga förarna.

-Jag var väldigt imponerad av Hankooks racingdäck. Man är alltid snabb på dem, vet alltid hur däcket kommer att reagera och vet därför hur man ska använda det. Mina tekniker var också imponerade. Hankooks racingdäck hjälpte mig på vägen till titeln, sade brittiska Jamie Chadwick, den första vinnaren i formelserien som endast var öppen för kvinnor.

Med Formula Renault Eurocup har Hankook försett ännu en juniorserie med Ventus Race-däck sedan säsongen startade. Genom att göra det har Hankook hjälpt unga förare på vägen mot en lyckad karriär inom motorsport. Detta bekräftades av ryska

Alexander Smolyar, som plockade hem tredjeplatsen:

-Till skillnad från andra tillverkare kan man göra flera snabba varv i rad på en uppsättning av Hankooks racingdäck. Det är en stor fördel under kvalificeringen. Däcken håller greppet under väldigt lång tid under tävlingen. De är framförallt idealiska för nykomlingar eftersom de är förutsägbara och lätthanterade, sade Alexander.

I det avseendet förblev Hankook återigen sanna mot sig själva i år genom att framför allt fokusera på unga förare. Den här säsongen drog de unga i FIA F4 Spain, SMP F4 NEZ och F4 British Championships certified by FIA nytta av den konsekvent höga och starka prestandan i Hankooks racingdäck. Det gjorde även konkurrenterna i Audi Sport Seyffarth R8 LMS Cup, som Hankook har försett med Ventus Race-däck sedan 2018. ”Hankooks racingdäck passade verkligen min körstil. Man får hela tiden snabba varvtider med dem och ett perfekt tempo under tävlingen,” sade nya vinnaren i Audi GT4 One-Make Cup, Robin Rogalski från Polen.

Däcktillverkaren Hankook har återigen bidragit till årets 24H GT Series powered by Hankook som titelsponsor och däckleverantör. Världens största uthållighetsserie med åtta rundor på tre kontinenter, har fyra 12-timmars- och fyra 24-timmartävlingar, vilket är mer än något annat uthållighetsformat. Professionella förare fick sällskap av ambitiösa amatörer vid prestigefulla tävlingsbanor. Bilarna som visades upp var allt ifrån kompakta sportbilar och spektakulära GT3-bilar till specialbyggen som tagits fram specifikt enligt kraven från 24-timmarstävlingarna.

Hankook var återigen exklusiv däckpartner till Rundstrecken-Challenge Nürburgring (RCN) och hade därmed samma roll som 2018. Totalt nio tävlingar hölls i vad som är Europas äldsta amatörracingserie. Nürburgring-Nordschleife stod värd för RCM vid åtta tillfällen medan den nionde rundan ägde rum på den ikoniska banan Spa-Francorchamps i Belgien. Vid varje tillfälle levererade kvalitetsdäcktillverkaren Ventus Race-däck i olika storlekar till upp till 160 sportbilar och GT-racingbilar.

Manfred Sandbichler, Hankooks europeiska motorsportchef:

-Vi har lagt ännu ett lyckat motorsportår bakom oss. De nya samarbetena har alla blivit stora framgångar, medan de långvariga samarbetena, som det vi har med DTM, har utökats och intensifierats. Hankook kommer att fortsätta att rikta uppmärksamheten mot juniorracingen men kommer också att fortsätta att stödja välkända och prestigefulla racingserier med sina högteknologiska produkter och sin kompetens. Vi erbjuder ett stort sortiment med högpresterande produkter och kommer att bjuda på en eller ett par överraskningar också nästa år. På Essen Motor Show i Tyskland kunde vi till exempel nyligen offentliggöra ett nytt Hankook-åtagande i toppklass i form av däcksamarbetet med DTM Trophy.

About Däckavisen 1175 Articles
Nordens ledande däcktidning med nyheter om däck och fälg för hela däckbranschen!