Hankook sponsrar FIA Girls on Track har som mål att stödja unga flickor och jämställdhet inom motorsport på ett innovativt, aktivt och positivt sätt.
Hankook kommer att bli Presenterande Partner för FIA-initiativet Girls on Track och kommer att vara värd för programmet nästa år i Mexico City, Diriyah, São Paulo och Jakarta. För första gången kommer virtuellt deltagande också att vara möjligt. Hankook kommer att presentera sitt engagemang för social hållbarhet och jämställdhet tillsammans med nuvarande partner ABB och FIA.
Programmet för säsong 9 kommer att innehålla ännu fler workshops och inblickar bakom kulisserna för flickor och unga kvinnor mellan 12 och 18 år. Alla tävlingar kommer att ha ett starkare fokus på utbildning, diskussioner om karriärplanering och praktisk erfarenhet av motorsport. Förutom cirka 100 deltagare på banorna i Mexico City, Diriyah, São Paulo och Jakarta kommer programmet även för första gången att erbjuda virtuella möten. Dessa kommer att göra det möjligt för flickor från hela världen att få tillgång till erfarenheter från inspirerande kvinnliga chefer från hela mästerskapet, inklusive team och partners.
Syftet med endagsevenemanget är att introducera flickor till motorsporten och visa dem de spännande karriärmöjligheter som branschen kan erbjuda. För närvarande innehas till exempel bara 1,5 procent av alla världens körkort av kvinnor.
– Hankook är helt engagerade i att stödja FIA:s Girls on Track-program under den kommande säsongen. Vi är glada över att kunna lägga till vår kunskap till programmet för unga kvinnor mellan tolv och 18 år som lanserades 2019. Med ämnet däck presenterar vi en annan aspekt av professionell motorsport. Hankook-teamet vill använda vårt engagemang i Formel E för att erbjuda ungdomarna en fascinerande inblick i vad som händer bakom kulisserna inom motorsporten, säger Manfred Sandbichler, Hankook Motorsport Director Europe.
– Vi är glada över att samarbeta med vår tekniska partner Hankook för att leverera en utökad och mer djupgående upplevelse för unga tjejer som är intresserade av att utforska möjligheterna till en framtid inom motorsporten och Formel E. Det finns kvinnor som arbetar i mästerskapets paddock i dag och som tidigare har deltagit i FIA Girls on Track-workshops, vilket understryker programmets positiva och till och med livsförändrande potential. Genom att även lansera programmet virtuellt kommer vi att engagera så många fler flickor som skulle kunna ha en framtida karriär inom motorsporten och bidra till att påskynda jämställdheten inom branschen, säger Julia Palle, hållbarhetschef för Formula E.
– Genom samarbetet mellan FIA Women in Motorsport Commission och Formula E har vi gjort det möjligt för tusentals unga kvinnor runt om i världen att upptäcka motorsporten. FIA Girls On Track-programmet har för vissa varit startpunkten för en karriär inom motorsporten. För andra är det en glimt av de många roller de kan spela utanför cockpit. Jag vill tacka Hankook för deras stöd som ytterligare kommer att förbättra kvaliteten och synligheten av vårt program. Utvidgningen med virtuella sessioner är också ett steg mot vårt mål att engagera så många flickor som möjligt runt om i världen, säger Deborah Mayer, ordförande för FIA:s kommission för kvinnor inom motorsport.
Under sitt femte år har FIA Girls on Track hittills tagit emot 1 800 unga kvinnor vid elva Formel E-tävlingar och på sex olika tävlingsplatser, där de deltog i karriärdiskussioner, karttävlingar och medieworkshopar och fick veta mer om den banbrytande tekniken som partnerna och teamen för närvarande utvecklar.