Hankook rapporterar minskad vinst och försäljning
Hankook rapporterar en försäljning på 6,89 biljoner KRW och en operativ vinst på 542,9 miljarder KRW för 2019. Försäljningen påverkades av en lägre efterfrågan på den globala bilmarknaden, vilket ledde till en sänkning av försäljning och vinst. Försäljningen av däck i större dimensioner (över 17 tum) ökade med 3,1%.
Hankook Tire offentliggjorde företagets ekonomiska resultat för 2019 med en konsoliderad global försäljning på 6,8964 biljoner KRW (ca. 5,285 miljarder euro) och en operativ vinst på 542,9 miljarder KRW (ca. 416,076 miljoner euro). Försäljningen av däck i de större dimensionerna (över 17 tum) har drivits på genom en ökad efterfrågan globalt på premiumprodukter och utgjorde 55,4 % av den totala försäljningen. Det är en 3,1-procentig ökning jämfört med föregående år och hjälpte därmed till att stärka Hankooks premiumposition på marknaden. Det var framför allt i Kina som försäljningsandelen växte för däck i detta segment, vilket ledde till en mycket stabilare tillväxt på eftermarknadssidan. Hankook stärker upp SUV-sortimentet ytterligare genom att utöka samarbetet med flera kända biltillverkare inom originalutrustning, som t ex Porsche och tredje generationens Cayenne, nya Audi Q8 samt Audi SQ8 TDI.
Men försäljningen påverkades också av en intensifierad konkurrens globalt i och med en lägre efterfrågan på den globala bilmarknaden samt handelskonflikter, vilket ledde till en sänkning av den operativa vinsten.
Med ett mål för 2020 om att nå intäkter på 7,2 biljoner KRW för den globala försäljningen och att öka vinstmarginalerna jämfört med föregående år, planerar Hankook Tire att fokusera på att förbättra sin kvalitetsimage genom att öka försäljningen av däck i större dimensioner på stora marknaden genom att leverera däck som originalutrustning till exklusiva bilar och stärka konkurrenskraften för dess produktlinjer. Dessutom planerar företaget att fokusera på att förbättra konkurrenskraften genom att bygga en stabil tillväxtstruktur genom att säkra nya distributionskanaler och stärka synergier mellan sektorerna för originalutrustning och ersättningsutrustning och att fortlöpande optimera distributionsstrategier för de olika regionerna.