Hankook – resultat 2018
För affärsåret 2018 uppnådde däcktillverkaren Hankook en omsättning på 6,79 biljoner KRW och ett rörelseresultat på 703,7 miljarder KRW. Trenden av en ökad försäljning inom de högre dimensionerna, från 18tum och uppåt, har hållit i sig på kärnmarknaderna i Europa och USA, vilket bär upp 2018 års resultat.
Hankook har meddelat de finansiella resultaten för affärsåret 2018. Företaget uppnådde en global omsättning på 6,79 biljoner KRW (omräknat ca 5,23 miljarder euro) och ett rörelseresultat på 703,7 miljarder KRW (omräknat ca 541,9 miljoner euro).
Hankook Tire ser en ökad efterfrågan i Europa och i USA på däck ämnade för personbil och SUV i de högre dimensionerna, från 18 tum och över, vilket har lett till en ökad försäljning, jämfört med föregående räkenskapsår (2017), på 3,9 procent.
Särskilt under fjärde kvartalet ledde optimerade distributionskanaler på den koreanska marknaden till en ökning av originalutrustningsverksamheten samt en ökad andel av omsättningen för däck i de övre dimensionerna. Även satsningen inom OE (Original Equipment) för SUV, och för bilar av japanska märken som säljs i Amerika, noterades en kontinuerlig tillväxt under året.
Efterfrågan på den globala marknaden som t ex den kinesiska, har uppvisat en minskning totalt sett, vilket resulterade i en tillbakagång av omsättningen på utbytes- och originalutrustningssidan, vilket har gett negativa konsekvenser för det samlade resultatet.
För affärsåret 2019 eftersträvar Hankook en omsättning på 7,4 biljoner KRW och ett rörelseresultat på 750 miljarder KRW. Man vill stärka sin position som premiummärke med riktade åtgärder, främst genom en intensifiera sin satsning inom de övre dimensionerna, från 18 tum och uppåt, hålla i och utveckla produktportföljen inom OE ytterligare riktat mot biltillverkare inom premiumsegmentet samt att fortsätta satsa på högkvalitativa däck och stärka upp distributionskanalerna inom varje geografisk region.