Hankook originalutrustar Mercedes-Benz lyxsegment

Hankook sommardäck, vinterdäck och året-runt-däck
Bild: Hankook

För första gången originalutrustar Hankook nya Mercedes-Benz S-klass på samtliga marknader med tre olika däcktyper – sommardäck, vinterdäck, året-runt-däck och punkteringsfria däck.

Hankook är stolta

Hankook är särskilt stolta över “MO”-märkningen på däcksidan. Märkningen står för “Mercedes Original”, och det är endast de däck som uppfyller de stränga kvalitetskriterier som är godkända som originalutrustning för fordon från Mercedes-Benz. När allt kommer omkring så måste däcken vara perfekt anpassande till respektive fordonsmodell. Ett däck måste uppfylla upp till 50 kriterier för att möta Mercedes-Benz Groups strikta kvalitetskrav vad gäller säkerhet, precision och komfort.

– Vi är mycket stolta över att vara leverantör av originalutrustning för Mercedes Benz S-klass, vilken anses vara den absoluta toppen av lyxsegmentet inom den globala bilindustrin. Vi ser detta som en bekräftelse på att våra produkter uppfyller de högsta kraven på olika marknader, säger Sanghoon Lee, ordförande för Hankook Tire Europe.

Flera dimensioner och typer av Hankook-däck för toppmodellen

Hankook har varit representerat med ett standarddäck på en tidigare modell hos tillverkaren av premiumbilar. Mercedes-Benz har nu inkluderat Hankook som tillverkare av originalutrustning med ett stort antal olika dimensioner och däcktyper efter dess godkännande för Mercedes-Benz S-klass. För den nuvarande sedanen inom lyxsegmentet som presenterades i september 2020, levererar Hankook tre olika däcktyper för sommardäck, vinterdäck och året-runt-däck i en rad olika dimensioner.

På den europeiska marknaden omfattar sortimentet av Hankook Ventus S1 evo 3 sommardäck för Mercedes-Benz S-Class från dimension 255/50 R i 18 tum till 285/40 R i 19 tum. Mercedes-Benz Group har godkänt Hankook Winter i*cept evo 2 i dimensionerna 255/50 R i 18 tum och 255/45 R i 19 tum som vinterdäck för sin toppmodell. Hankooks ingenjörer kunde avsevärt förbättra köregenskaperna för båda däcktyperna med hjälp av ett förstärkt bälte av aramidhybrid.

Hankook Winter i*cept evo 2 har också en ytterligare optimerad styvhet i slitbanan, vilket är fördelaktigt när det gäller både köregenskaper och körsträcka. Klaus Krause, chef för Hankook Europe Technical Center i Hanover, som hade en nyckelroll i utvecklingen av däcken i enlighet med MO-specifikationerna.

– Under övergången från första till andra gjutningen applicerade vi ytterligare tvärgående lager och ett lägre mönsterdjup. Smalare längsgående spår i slitbanan samt en modifierad kontur på det andra övre spåret medförde återigen mätbara framsteg vad gäller ljudkomfort, säger Krause.

Punkteringsfria versioner presenteras

Med Hankook Ventus S1 evo 3 och Hankook Winter i*cept evo 2 ska däcktillverkaren också uppfylla de extrema kraven på punkteringsfria däck och har erhållit MOE-märkningen på däckets sidovägg. Mercedes-Benz Group använder märkningen “MOE” (Mercedes Original Extended) för att beteckna punkteringsfria däck med förstärkta sidoväggar. Man kan fortsätta att köra i en hastighet av upp till 80 km/h även vid en plötslig tryckförlust. De garanterar tillräcklig mobilitet även vid punktering, vilket gör att föraren kan ta sig från motorvägen till närmaste Mercedes-Benz-återförsäljare. Hankooks punkteringsfria däck kännetecknas även av en hög körkomfort, eftersom de bara i mycket liten utsträckning vidarebefordrar ojämnheterna i vägbanan till chassit och därmed passagerarna.

I USA spelar höghastighetsindexet en mindre roll på grund av restriktiva hastighetsbegränsningar. Å andra sidan har denna marknad, som är mycket viktig för Mercedes-Benz S-Klass, extremt höga krav när det gäller kör- och ljudkomfort. Alla dessa är kriterier kunde Hankook uppfylla, även för året-runt-däcken. Amerikanska ägare av denna lyxmodell kan dra nytta av de utmärkta egenskaperna hos Hankook Ventus S1 noble 2 i dimensionen 255/45 R 19 och i punkteringsfritt utförande.

Endast för USA: Hankook Sound Absorber™ för speciell ljudkomfort

Ventus S1 noble 2 i dimensionen 255/40 R 20 för denna bil är ännu bekvämare. Märkningen “MOE-S” (Mercedes Original Extended Silent) på däckets sidovägg indikerar att är särskilt tyst. För att uppfylla de stränga bullerkraven för denna kategori utnyttjade ingenjörerna Hankook Sound Absorber™. Detta innebär att en speciell skiva av polyuretanskum integreras i däckkroppen under tillverkningsprocessen. Skivan minimerar vibrationerna från luftpelaren inuti däcket som uppfattas som ett särskilt obehagligt surrande ljud. Hankook Sound Absorber™-däck kan sänka den högsta ljudnivån med fem till sju dB(A) och är särskilt lämpligt för Ultra High Performance-däck med små tvärsnitt men stora totala resonanshåligheter.

Avancerade simuleringsverktyg användes vid utveckling av däck för Mercedes-Benz S-Klass, särskilt vid optimering av buller vid förbipassage. Dessa verktyg gör det möjligt att exakt jämföra de i förväg beräknade värdena med det faktiska utvecklade bullret hos prototypdäck. Medan huvuddelen av utvecklingsarbetet skedde i det högteknologiska FoU-centret Hankook Technodome, vilket öppnades 2016, utnyttjade ingenjörerna främst testbanor i Tyskland, Finland eller Spanien för praktiska tester.

Förbättringar även i tillverkningsprocessen

Hankook-ingenjörerna identifierade också potential för förbättringar i tillverkningsprocessen. Särskilt året runt däck och vinterdäcken har gynnats av en ny metod för däcken att släppa formen. Medan jämn separering av det gröna däcket från formen tidigare säkerställdes av åtta sektioner i formen med nästan identiska vinklar, använder Hankook nu nio eller elva sektioner med olika vinklar. Resultatet är att däcken nu uppfyller premiumtillverkarens strikta mål för likformighet ännu bättre än tidigare, samtidigt som de har mer harmoniska rullegenskaper.

Hankook-däck till Mercedes S-Class (W223)

Dimension Modell Teknologi Slitbana
255/50 R18 106Y XL Summer MO Ventus S1 evo 3 (K127)
255/50 R18 106V XL Winter MO Winter i*cept evo 2 (W320)
255/45 R19 104Y XL Summer MO Ventus S1 evo 3 (K127)
285/40 R19 107Y XL Summer MO (RA) Ventus S1 evo 3 (K127)
255/45 R19 104V XL Winter MO Winter i*cept evo 2 (W320)
255/45 R19 104Y XL Summer MOE HRS Ventus S1 evo 3 (K127B)
255/45 R19 104V XL Winter MOE HRS Winter i*cept evo 2 (W320B)
255/45 R19 104H XL All Season MOE (NAR) HRS Ventus S1 noble 2 (H452B)
255/40 R20 101H XL All Season MOE-S (NAR) HRS, Hankook Sound Absorber™ Ventus S1 noble 2 (H452B)
285/35 R20 104H XL All Season MOE-S (NAR, RA) HRS, Hankook Sound Absorber™ Ventus S1 noble 2 (H452B)

MO: Mercedes OriginalMOE: Mercedes Original ExtendedMOE-S: Mercedes Original Extended SilentHRS: Hankook Runflat SystemNAR: endast tillgänglig i NordamerikaRA: endast för användning på bakaxeln (annars fram- och bakaxel)

About Däckavisen 1169 Articles
Nordens ledande däcktidning med nyheter om däck och fälg för hela däckbranschen!