Hankook förlänger med UEFA
För tredje gången i rad förlänger däcktillverkaren Hankook sitt framgångsrika samarbete med UEFA Europa League med ytterligare tre år, fram till och med säsongen för år 2023–2024.
Hankook har varit officiell partner till UEFA sedan år 2012. Under den aktuella avtalsförlängningen inkluderar sponsorskapet även nya UEFA Europa Conference League, som kommer att hållas för första gången under säsongen år 2021–2022. Förutom att presentera ”veckans spelare” kommer Hankook att få fler rättigheter för att utöka sin varumärkesnärvaro genom nya initiativ, inklusive ett mecenatskap för domar-maskoten under matcherna och digitala aktiviteter för ”veckans lag”.
Efter lottningen för UEFA Europa League-säsongen för år 2021–2022 tillkännagav däcktillverkaren Hankook och UEFA att samarbetet skulle förlängas med ytterligare tre år. På plats fanns representanter från den högsta ledningen hos båda företagen under dragningen, som även inkluderade invigningsdragningen för UEFA Europa Conference League. Tillkännagivandet bekräftar även Hankooks sponsorskap för UEFA Europa Conference League via sitt andra varumärke Laufenn.
Under varje säsong kan fotbollsfans och Hankook-kunder se 64 lag tävla i totalt 282 matcher under båda tävlingarna. Genom åren har Hankooks varumärke fått en allt större exponering på fotbollsarenor runt om i världen genom annonsering på LED-paneler som omger planen samt statiska annonsskyltar. Samarbetet med UEFA kännetecknas även av andra unika sponsringsinitiativ som exempelvis samarbetet med David Garrett under år 2020 där kompositören gjorde ett nyarrangemang av den officiella UEFA Europa League-hymnen. Resultatet är den uppseendeväckande musikvideon ”Symphony of Silence”, som förmedlade känslan som tomma arenor väckte bland fotbollsfans runt om i världen under covid 19-pandemin.
– Fotboll är en av världens mest populära sporter och den har en central roll i Europa, poängterade Sanghoon Lee, vd för Hankook Tire Europe under signeringsceremonin för det nya avtalet. Både sponsrandet av tävlingarna och samarbetet med UEFA är viktiga komponenter i Hankooks sportcentrerade marknadsföringsstrategi i regionen. Jag är extra glad att vi kan erbjuda barn runt om i Europa en oförglömlig upplevelse under den nya säsongen i form av domar-maskotar. Dessutom kommer vår relation med UEFA att förbättra Hankooks varumärkeskännedom och acceptans på den europeiska marknaden genom sponsringen av båda tävlingarna och med introduktionen av Laufenn, som är vårt andra varumärke.
Ett annat spännande initiativ som organiserats av Hankook är ”Back to Stadium Tour”. Där får kunder och fans en exklusiv upplevelse bakom kulisserna på stadion under matchdagarna. Hankook fortsätter sina ”Man of the Match”-presentationer efter båda finalerna. Sponsoravtalet kommer att fortsätta att vara en integrerad del av Hankooks samarbete med UEFA och kommer att kompletteras av flera nya kampanjer.
– Under gruppdragningen idag var jag väldigt glad att se att vår långvariga och nytänkande partner fortsätter att stödja UEFA Europa League och att de förlänger sitt sponsorskap av UEFA Europa Conference League, sade Guy-Laurent Epstein, marknadschef hos UEFA. Hankook har varit en högt värderad partner till UEFA sedan 2012 och har uppvisat några av de bästa kampanjerna och bland det bästa sponsrade innehållet till stöd för UEFA Europa League. Vi ser också fram emot att fortsätta samarbetet med Hankook för att utveckla nya idéer under kommande säsonger med UEFA Europa League och UEFA Europa Conference League.
Hankook arbetar med ett koncept på flera nivåer med lokala, regionala och globala sponsringsengagemang som en del av sin marknadsföringsstrategi och marknadskommunikation. Det innebär att enskilda marknader kan öka både kundlojaliteten och synligheten för varumärket lokalt. Inom fotbollen har Hankook till exempel även varit aktiva globalt som sponsorer av den rekordhållande Champions League-vinnaren Real Madrid C.F sedan 2016 och, på lokal nivå, det tyska fotbollslaget Borussia Dortmund samt Tjeckiens landslag.