Hankook deltar i blockkedjebaserat hållbarhetsprojekt
Hankook kommer att delta i det blockkedjebaserade spårbarhets- och hållbarhetsprojektet “PROJECT TREE”. Det här är det första försöket att etablera spårbarhet med blockkedjeteknik inom industrin för naturgummi. Projektet organiseras av ITOCHU Corporation som är ett internationellt handelsföretag.
Naturgummi är ett grundläggande råmaterial för däck. Däckindustrin står för cirka 70 % av den globala konsumtionen av naturgummi. Men cirka 85 % av den globala tillverkningen är beroende av småbrukare i Sydostasien, och då främst i Thailand och Indonesien. Detta gör att det blir svårt att spåra och ta sig an hållbarhetsfrågor som uppstår i upphandlingsprocessen, inklusive avskogning, fattigdom samt kränkningar av mänskliga rättigheter.
Hankook har beslutat sig för att delta i “PROJECT TREE” för att främja hållbarhet över hela värdekedjan. Projektet har skapats för att kunna spåra naturgummi med hjälp av ett blockkedjebaserat system som har utvecklats av ITOCHU Techno-Solutions Corporation. Projektet involverar PT. Aneka Bumi Pratama som är ett av Indonesiens största företag som bearbetar naturgummi. Det har även skapats en mobilapp som är kopplad till systemet och denna registrerar information som exempelvis datum samt plats för transaktioner. Genom detta projekt kan naturgummi som producerats från råvaror insamlade utanför naturskyddsområden levereras till Hankook. Småbrukare utan smartphones eller bankkonton kommer att förses med jordbruksredskap, gödningsmedel och utbildning för bättre produktivitet och hållbara metoder samt kontanta incitament som ska betalas ut under noggrann övervakning.
Som en stark anhängare av “PROJECT TREE” kommer Hankook att delta i projektet på den brittiska marknaden i samarbete med den ledande däckdistributören European Tyre Enterprise Ltd. (ETEL) som äger Kwik Fit och Stapletons, dess detalj- och grossistverksamheter. ETEL är det största företaget inom bilservice och reparation i Storbritannien, samt en pålitlig partner till Hankook. En del av däckförsäljningen kommer att användas för att finansiera incitament för intressenter som går uppströms i leverantörskedjan (småbrukare, insamlare, lokala återförsäljare) som samarbetar genom att registrera sina transaktioner och säkerställa spårbarhet.
“PROJECT TREE” förväntas bidra till Hankooks mål för sin policy gällande CSR. Företaget etablerade en hållbar policy för naturgummi år 2018. Hankook är även medlem i GPSNR (Global Platform for Sustainable Natural Rubber), en internationell medlemsdriven plattform som är inrättad för att definiera hållbarhet för naturgummits värdekedja. Nyligen uppdaterade Hankook sin policy i överensstämmelse med den nya GSPNR-policyn inom olika områden så som mänskliga rättigheter, miljöskydd och ledningstransparens. För att ytterligare förbättra småbrukarnas levnadsstandard, förbättra kvaliteten på naturgummit och för att minimera miljöpåverkan planerar däcktillverkaren att identifiera de mest lämpliga odlingsmetoderna samt att uppmuntra småbrukare att ta emot relevant utbildning.
– Eftersom efterfrågan på naturgummi väntas fortsätta öka, förväntas alla intressenter i leverantörskedjan inklusive småbrukare, däcktillverkare och slutanvändare att uppfylla sitt ansvar. Med hållbarhet som en av deras affärsprioriteringar kommer Hankook definitivt att ta initiativet till att främja hållbarhet vid upphandling av råvaror för att skapa en bättre värld att leva i, säger Sooil Lee, vd och koncernchef för Hankook Tire & Technology.
– ITOCHU:s förvaltningsplan på inte alltför lång sikt, Brand-new Deal 2023, inkluderar affärsomvandling genom införlivning av konsumenters behov i produkter och fortsatt bidrag till och ansträngningar för att uppnå SDG:s i dess grundläggande policyer, och ITOCHU kommer att stärka sin värdekedja för naturgummi och hoppas kunna bidra till hållbarhet för hela naturgummi-industrin genom PROJECT TREE, säger Yasuhiro Takahashi som är administrativ chef för logistik- och materialdistribution på ITOCHU Corporation.