I höstas inledde Sveriges största bilhandlare Riddermark Bil ett samarbete med marknadsföringsexperten Jorge Castro. Sedan dess har deras webbtrafik ökat med svindlande 100 procent.
Men enligt den svenska growth-gurun har vi bara sett början.
– Prognosen visar på fortsatt ökning, så vi gasar vi vidare, säger Jorge Castro, vd på Growth Marketing.
För några månader sedan kunde Däckavisen berätta att
Riddermark Bil hade anlitat marknadsföringsbyrån Growth Marketing för att inleda en offensiv digital resa. I dag kan vi konstatera att succén är ett faktum.
Webbtrafiken har exploderat på kort tid och ökat över 100 procent jämfört med föregående år. Att para ihop Sveriges ledande bilhandlare inom begagnade bilar med en av Sveriges främsta SEO-experter har onekligen visat sig vara en lysande idé.
Men hur gick det till? Growth Marketings vd Jorge Castro utsågs 2021 till Årets digitala marknadsförare i den prestigefyllda tävlingen E-Star Awards och har sedan dess byggt upp ett team av tillväxthackare. Målet är att hjälpa kunderna med organisk tillväxt som ofta sker i kombination av SEO, PR och Growth hacking.
– Jag gillar Riddermark Bil för de är extremt snabba. Men framför allt är de digitala och innovativa, vilket är ganska ovanligt i bilbranschen, säger Castro till Däckavisen.
Ett annat bolag från branschen som Jorge Castro tagit till en helt ny nivå är
Däckskiftarna. Growth Marketing fick uppdraget sommaren 2021 och har sedan dess tredubblat trafikflödet till kedjan. I dag slår de alla däckkedjor i organisk Google-trafik.
– Däckskiftarna är ett bra företag med schyssta öppettider. Det i kombination med machine-learning har lett till att vi kunnat rikta trafiken mot deras verkstäder och samtidigt besvarat sökintentionerna på bästa sätt, det här är ett fantastiskt bra företag som kommer att fortsätta växa, säger Castro.
En annan aktör som fått en rejäl skjuts på Google på senare tid är Hansen Groups sajter
Auto Racing och
Hansen Racing. Däckavisen har fått ta del av siffror från SEOClarity som visar en ökning på över 100 procent på knappt 12 månader.
I skrivande stund samarbetar Growth Marketing med sju bolag från branschen. Däckavisen har fått ta del av namnen på några av bolagen, men kan av sekretesskäl inte publicera dem.
– Men jag kan avslöja att majoriteten har mer än dubblat sin organiska trafik när man jämför med tidigare YoY period säger Jorge Castro.
Jobbar ni bara med bolag i bilbranschen?
– Nej, majoriteten av våra kunder är e-handlare som omsätter över 100 miljoner kronor. Oftast är det större bolag som söker expertis som saknas inhouse. Vi agerar rådgivare till allt från banker till mindre bolag, dock främst inom e-handel, säger Castro.
Nästa uppdrag för growth-gurun Jorge Castro är att inta scenen på D-Congress den nionde mars. Då väntas tusentals människor vara på plats.
– Jag har pratat inför många människor förut, men aldrig för så här många, så det känns pirrigt, men ska bli kul. Jag har en fantastisk gäst som inte är vem som helst, det är marknadschefen för Scandinavian Photo säger Castro.