Konceptdäcket Eagle GO har en slitbana bestående av en gummiblandning som nästan uteslutande är tillverkat i hållbara material. Utvecklat tillsammans med konceptbilprojektet Citroën oli.
The Goodyear Tire & Rubber Company har utvecklat
konceptdäcket Eagle GO vars slitbana består av en gummiblandning har utformats med flera olika hållbara material. Konceptdäcket kommer att monteras på Citroëns konceptbil oli.
Goodyear har under 120 års tid strävat efter att ta fram hållbara innovationer och uppfinningar som kräver lite underhåll. Tillsammans med Citroën bygger man vidare på en långvarig relation mellan de båda varumärkena. Eagle GO är det tredje konceptdäcket från Goodyear som har utvecklats tillsammans med Citroën, och det har utformats för att optimera effektivitet, hållfasthet och komfort.
– Däckarkitektur har kommit långt genom att införliva hållbara material och smarta teknologier. Med Citroën har vi en relation som ger en bra miljö för att utveckla och testa nya tekniker och teknologier, förklarade Laurent Colantonio, Regional Technology Director Consumer EMEA.
– Konceptdäck är en enastående möjlighet för Goodyear att forska och utveckla banbrytande teknologier som senare kan implementeras i våra produkter.” Lärdomarna från projektet kommer att användas när vi rör oss framåt som mobilitetsleverantör som konsekvent innoverar sina produkter och tjänster, avslutar Colantonio.
Gummiblandning för slitbana i hållbara material
Konceptdäcket använder en gummiblandning för slitbanan som är tillverkad i nästan uteslutande hållbara eller återvunna material. Slitbanan är den delen av däcket som slits mest. Materialen inkluderar solrosolja, granharts, naturgummi och kiseldioxid från förbrända risskal. Materialen beskrivs nedan.
Solrosolja och granharts är förnybara lösningar som ersätter petroliumbaserade oljor. Materialen används för närvarande i tillverkningen av vegetabiliskt bläck för skrivare.
Goodyear har som mål att helt byta ut petroleumbaserad olja i sina produkter till år 2040.
Naturgummi från trädet
Hevea brasiliensisanvänds för att byta ut syntetiskt petroleumbaserat gummi, och man använder sig av ansvarsfulla odlings- och kultiveringsmetoder
1.
Kiseldioxid från förbrända risskal är en biprodukt från risbearbetning som kan reducera mängden avfall som hamnar i deponier. Materialet har tidigare använts i armerad betong.
Förnybar slitbana
Konceptdäcket Eagle GO kan förnyas två gånger under sin livslängd vilket förlänger däckets totala livstid. För konceptdäcket Eagle GO har Goodyear som mål att uppnå en livslängd på 500 000 km med hjälp av den hållbara stommen och den förnybara slitbanan.
Intelligent tekonologi
Konceptdäcket Eagle GO använder teknologin
Goodyear SightLine vilket omfattar en sensor som övervakar flera parametrar för däckhälsa. Teknologin används redan för att hjälpa Goodyears åkerikunder och det kan signifikant reducera mängden avfall och höja effektiviteten för däcken genom att upprätthålla det bästa däcktrycket och skicket. Övervakning av däckhälsan är en viktig faktor när man vill avgöra om eller när ett däck kan förnyas, och därmed förbättras både cirkularitet och effektivitet. Goodyear har som mål att förnya däck och tjänster, och en av metoderna är att leverera data och sensor-aktiverad intelligens i alla nya produkter till 2027. Teknologin som används på konceptdäcket Eagle GO faller i linje med det här målet.
[1] I enlighet med Goodyears policy för inköp av naturgummi