Goodyear och TNO förbättrar AEB-system

Goodyear och TNO integrerar däckintelligens i AEB-system, förbättrar prestanda vid utmanande förhållanden som våta vägar och ökar fordonssäkerheten.
Goodyear Tire & Rubber Company, i samarbete med det nederländska forskningsinstitutet TNO, har tagit ett viktigt steg mot att förbättra fordonssäkerheten genom att integrera däckintelligens i autonoma nödbromssystem (AEB). Detta samarbete bygger vidare på deras tidigare framgång med att integrera däckdata i ABS-system, som visades upp vid CES 2024. Nu har man utvecklat tekniken för att öka AEB-systemets effektivitet under svåra vägförhållanden som våta vägar och is.
AEB-system är utformade för att minska risken för olyckor genom att automatiskt bromsa om en kollision är nära förestående. Problemet är att dessa system ofta är optimerade för högfriktionsunderlag som torr asfalt. Genom att använda Goodyears teknologiplattform SightLine kan däcken dock ge AEB-systemet mer detaljerad information om däckens kontakt med vägbanan, vilket gör det möjligt att fatta mer precisa och intelligenta beslut även på hala underlag.
Chris Helsel, teknologichef på Goodyear, betonade betydelsen av säkerhet inom företagets innovationsarbete:
– Genom att tillhandahålla kritiska input om däck och vägförhållanden i AEB-system hjälper vi OEM-tillverkare och deras kunder att ta ett steg framåt i säkerhet, långt före National Highway Traffic Safety Administrations (NHTSA) 2029-mandat för AEB-system i passagerarfordon. Utöver detta mandat kommer AEB-system att spela en avgörande roll i automatiserad körning och hjälpa till att tillhandahålla en heltäckande säkerhetslösning hela tiden, säger han.
Under tester på våta vägar visade det sig att ett AEB-system som integrerar Goodyear SightLine-teknik kan aktivera bromsarna tidigare och därmed minska risken för kollisioner vid hastigheter upp till 80 km/h. Denna typ av förbättringar är avgörande för att säkerställa att systemen fungerar pålitligt i olika körscenarier.
Martijn Stamm från TNO tillade att samarbetet också är en viktig milstolpe för att möjliggöra säkrare automatiserade fordon:
– Vårt samarbete med Goodyear syftar till att förutsäga ett fordons bromssträcka under fler förhållanden, som torr och våt asfalt, och utlösa AEB i tid för att minska olyckor och i slutändan säkra liv. Denna kunskap är en nyckelfaktor för en säker introduktion av högre nivåer av automatisering, säger han.
Goodyear och TNO:s gemensamma genombrott positionerar dem som ledare inom avancerade säkerhetslösningar. Med tanke på det kommande AEB-kravet från 2029 kan denna teknik ge tillverkare en konkurrensfördel i strävan efter säkrare och smartare fordon.