Goodyear lanserar Fuelmax endurance

Foto: Goodyear

Goodyear har lanserat det nya bränsleeffektiva och mångsidiga produktsortimentet Fuelmax endurance. Sortimentet med styr- och drivdäck tillhandahåller en innovativ lösning för transport- och logistikföretag som kör på både motorvägar och landsvägar, vilket kallas interregionala tillämpningar.

Det nya sortimentet stödjer tusentals europeiska fordonsparker och lastbilstillverkare för att minska koldioxidavtrycket genom att kombinera bränsleeffektivitetsnivåerna vid långdistanstillämpningar med hållbarheten, väggreppet och livslängden som krävs för att köra på landsvägar. Företaget förklarar att det nya produktsortimentet är det mest mångsidiga bränsleeffektiva sortiment de någonsin har producerat och betonar att alla storlekar är B-märkta för bränsleeffektivitet1, samtidigt som de erbjuder ledande prestanda i interregionala tillämpningar.

Hållbarhetsdilemmat

Hållbarhet är ett viktigt fokusområde för olika intressenter och branscher. I december 2019 presenterade Europeiska kommissionen EU:s gröna giv med målsättningen att bli den första klimatneutrala kontinenten före år 2050, och de inkluderade det ambitiösa huvudmålet att minska nettoutsläppen av växthusgaser med minst 55 % jämfört med 1990 års nivåer före år 2030.

– Fordonstillverkare, fordonsparksansvariga och förare utsätts för allt större press i och med att de ska uppfylla hållbarhetsmålen samtidigt som de arbetar med små marginaler. Tillsynsmyndigheter, investerare och slutkunder kräver ”rena” produkter som transporteras på det mest hållbara sättet. I syfte att stödja en verklig utveckling mot en klimatneutral framtid i en mycket komplex miljö som transporter måste grön och effektiv verksamhet gå hand i hand, utan att öka komplexiteten. Med våra nya Fuelmax endurance gör vi bränsleeffektiviteten vid motorvägskörning tillgänglig även på landsvägar. De är effektiva och slitstarka och ger både låga utsläpp och utmärkt väggrepp tillsammans med långvariga prestanda och lång livslängd. Med det nya produktsortimentet ville vi överbrygga klyftan mellan hållbarhet och verklighet i den dagliga verksamheten, säger Grégory Boucharlat, Vice President för Commercial Europe hos Goodyear.

Goodyears beslut att lansera ett nytt sortiment med fokus på både bränsleeffektivitet och uthållighet fattades baserat på utvecklingen mot mer hållbara transporter och både transportföretagens och lastbilstillverkarnas växande efterfrågan på mer mångsidiga produkter.

Sortimentet är avsett att tillhandahålla nya standarddäck för nya lastbilar och kan användas i en mängd transporttillämpningar samtidigt som det hjälper tillverkare att minska utsläppsnivåerna av koldioxid för nya tunga fordon med i genomsnitt 2%, jämfört med ett C-märkt däck med avseende på bränsleeffektivitet.1 I enlighet med Europas övergripande mål måste koldioxidutsläppen från nytillverkade kommersiella fordon minskas med 15 % från och med år 2025 och till och med det dubbla, 30 %, från år 2030 jämfört med 2019–20 års baslinje.

Tidigare har transportoperatörer ofta varit tvungna att välja mellan hållbarhet, höga körsträckeprestanda eller utmärkt bränsleeffektivitet när det gället däck. Fuelmax endurance är utformat för att göra valet enklare för fordonparksansvariga som strävar efter kostnads- och bränsleeffektivitet eftersom de inte längre behöver begränsas av vilken typ av väg de kör på.

– Fuelmax endurance-sortimentet förändrar hela bilden av däck- och transportbranschen eftersom det är effektivt och mångsidigt genom att erbjuda både låga utsläpp och utmärkt livslängd och väggrepp. En minskning av rullmotståndet med 2 % innebär en besparing på cirka 1 ton koldioxidutsläpp och 400 liter bränsle per lastbil och år. Om en fordonspark med 100 fordon byter från ett C-märkt till ett bränsleeffektivt B- märkt däck som Fuelmax endurance skulle det innebära en potentiell besparing på 100 ton koldioxidutsläpp och 40 000 liter bränsle per år. Du kan föreställa dig potentialen när vi börjar multiplicera antalet fordon och fordonsparker, säger Maciej Szymanski, Marketing Director för Commercial Business Unit Europe hos Goodyear.

Samtidigt som Goodyears konstruktörer upprättade nya standarder fokuserade de på att överbrygga tre motstridiga utvecklingsområden för att säkerställa bränsleeffektivitet och låga utsläpp: 1. livslängd, 2. väggrepp och 3. mångsidighet.

Som en utgångspunkt baseras utvecklingen av det nya produktsortimentet på traditionell Goodyear-teknik. Därtill sprider egna innovationer inom styr- och drivaxelpositioner Goodyears etablerade kapacitet för bränsleeffektivitet till ett bredare utbud av rutter, samtidigt som de säkerställer väggrepp och livslängd via en robust och mångsidig utformning.

Styrdäcket i Fuelmax endurance-sortimentet kombinerar Goodyears beprövade IntelliMax Rib-teknik i 5- eller 6-ribbdesign med unik ribbfördelning och spårgeometri. Förstyvningarna i skulderspåren kopplas ihop när däcket rullar och ökar därmed däckets robusthet och begränsar slitaget i mer krävande terrängkörning där körning med stoppstart, slag mot trottoarkanter, större antal svängar och manövrer och mer inbromsning ställer ytterligare krav på däcken.

Det ökade mönsterdjupet på utvalda storlekar av styrdäcket ger större gummikontaktyta, vilket ger bättre väggrepp när däcket blir äldre. Innovativ låg energiförlust i gummiblandningen motverkar värmealstring som orsakas av belastningskrafter på styrdäcket. Ett antal styrdäck har dessutom en optimerad gummiblandning i sidoväggarna som bidrar ytterligare till lägre utsläpp och högre bränsleeffektivitet, eftersom det minskar böjning och deformation av sidoväggen i terrängkörning.

I tillägg till den innovativa gummiblandning som används i drivdäcket drar det fördel av en särskild härdningsprocess som optimerar rullmotståndet ytterligare. Den riktade mönsterutformningen omfattar ett stort antal djupa sajpningar, djupa mittspår och mer effektiva greppkanter för att förbättra väggrepp och leda bort vatten mer effektivt.

Genom att kombinera beprövade och nya tekniker tillhandahåller hela Fuelmax endurance-sortimentet hög bränsleeffektivitet (B-märkning) tillsammans med bättre robusthet och väggrepp när däcket blir äldre. Både styr- och drivdäck är 3PMSF-certifierade och utrustade med RFID som möjliggör ansluten däckhantering.

Det nya Fuelmax endurance-sortimentet betonar Goodyears åtagande att främja den cirkulära ekonomin och är helt kompatibelt med Goodyears Multiple Life-program. Drivdäcket blir tillgängligt som ett avancerat varmregummerat TreadMax-däck som ger längre livslängd och samtidigt tillhandahåller samma funktioner och förmåner som det nya innovativa mönstret och ska minska däckkostnaderna upp till 30 %.

About Joakim Held 990 Articles
DÄCKAVISEN är däck- och fälgbranschens första digitala tidning med nyheter om däck och fälg online. I vår tidning hittar du nyheter om däck, fälg, tillbehör, däckverkstäder och däckmaskiner både inom Sverige och internationellt. Vi vänder oss främst till däckverkstäder, däckgrossister, däckåterförsäljare, däcktillverkare, fälgtillverkare och generalagenter i däck- och fälgbranschen, Åkerier, Bilverkstäder, Bilåterförsäljare, Trafikverket, Transportstyrelsen, Polisen, Bilprovningsstationer m.fl. En oberoende däcktidning med nyheter om däck och fälg för hela däckbranschen!