Goodyear inleder ny era inom GT-racing

2024 markerar början på en ny era för Goodyear inom GT-racing, särskilt i endurance-klassen. Efter att ha återvänt till sporten 2020, står företaget inför sitt mest betydande år hittills, med introduktionen av LMGT3 i FIA World Endurance Championship (WEC). Goodyear har ägnat flera månader åt att utveckla en avancerad däckspecifikation för denna spännande nya kategori.
LMGT3, som samlar nio framstående märken inom GT-racing, kommer att tävla på några av världens mest ikoniska racingbanor. I juni, på Le Mans, kommer 23 LMGT3-bilar att delta, tillsammans med 16 LMP2-fordon, alla utrustade med Goodyear-däck, i jakten på den mest eftertraktade titeln inom endurance-racing.
Goodyear Racing påbörjade utvecklingen av däcken för LMGT3-kategorin redan 2022, med målet att skapa däck som uppfyller de mångsidiga kraven från det moderna GT3-fältet. För säsongen 2024 kommer Goodyear att erbjuda två specifikationer av torrdäck och ett avancerat våtdäck, anpassade för en rad olika förhållanden – från extrem hetta i Bahrain till utmanande förhållanden i Qatar och oförutsägbart väder på Spa-Francorchamps.
Som exklusiv leverantör till LMGT3-kategorin i WEC visar Goodyear ett starkt engagemang för internationell motorsport. Endurance-racing ger värdefull insikt som bidrar till utvecklingen av nästa generations UUHP-däck (Ultra Ultra High Performance) för vägbruk. Detta är också en chans för Goodyear att demonstrera sin teknologi och expertis.
LMGT3 representerar den mest relevanta kategorin för överföring av teknik till Goodyears UUHP-däcksortiment. Förarnas feedback är avgörande för Goodyear Racings designteam och ingenjörer i utvecklingen av däck som presterar exceptionellt på banan.
Under det senaste officiella däcktestet av Goodyear på Circuito Monteblanco i Spanien, delade WEC-förare sina åsikter om däckteknologin. Bland dessa var Porsche-veteranen Richard Lietz, som prisade Goodyears utvecklingsloop, och Michelle Gatting från Iron Dames, som uttryckte förtroende för de nya däcken och deras hållbarhetsaspekter. Den brittiska föraren Ben Barker, som kommer att tävla med Fords senaste GT3 för Proton Racing, betonade också Goodyears framsteg.
Mike McGregor, Goodyear Racings Endurance Program Manager, understryker vikten av samarbete med erfarna förare i däckutvecklingsprocessen. Förarnas och tillverkarnas input är avgörande för att finslipa däckens prestanda och för att säkerställa att de uppfyller förarnas krav på olika banor.
Med dessa förberedelser ser Goodyear och deltagande förare fram emot en spännande och konkurrenskraftig säsong 2024.