Goodyear gör efterlängtad comeback i Le Mans

Foto: Goodyear

Goodyear siktar på att lägga till ytterligare en vinst till rekordantalet på 14 segrar i Le Mans 24-timmars när det nu är dags för efterlängtad comeback i världens mest prestigefulla endurance-lopp. Tävlingen i september kommer att vara det första Le Mans-loppet där däck från Goodyear används sedan 2006 – och det kan komma att bli den snabbaste omgången av den franska klassikern i modern historia.

Det 88:e loppet i Le Mans har flyttats från den ursprungliga tidpunkten i juni till den 19–20 september på grund av covid-19 pandemin och är den nästa sista omgången i den aktuella WEC-säsongen, FIA World Endurance Championship. Titelloppet avslutas med Bahrain 8-timmars den 14 november och resultatet i Le Mans är särskilt viktigt eftersom den franska klassikern räknas som en ”dubbel poängrunda”.

Goodyear förväntar sig att denna 24-timmars kan bli ett av de snabbaste i modern historia på grund av de kyligare väderförhållandena.

– Omgivningens och banans temperatur kommer troligen att vara lägre än i juni. Den kyligare luften innebär minskat luftmotstånd och förbättrad motorprestanda. Det har skett en utveckling på däckfronten vad gäller hastighet i och med det nya Goodyear-sortimentet den här säsongen jämfört med varvtiderna tidigare år. Genom att kombinera alla dessa faktorer får vi alla förutsättningar för att slå rekord i Le Mans, säger Mike McGregor, Goodyear Endurance Programme Manager.

En av utmaningarna för däcktillverkare när det gäller Le Mans är att WEC-reglerna bara tillåter tre däcktyper för torrt väder för hela säsongen. Det innebär att Goodyear har varit tvungna att utveckla ett sortiment som kan omfatta ett brett spektrum av bantemperaturer. Till exempel förekom bantemperaturer på 42 grader vid den sista omgången i Spa under en ovanligt varm dag i Belgien. Under den föregående säsongen i Spa var bantemperaturen bara 7 grader. I Le Mans planerar Goodyear att fokusera på de mjuka ’A’ eller de senaste medium ’B’-specifikationerna, med medium-plus ’C’ i beredskap om det kommer en värmebölja i september.

– Vårt mål är att tillhandahålla hållbar prestanda för våra team, begränsa antalet däckbyten och behålla topprestanda i den sista omgången när bränslenivåerna är låga. I Le Mans byter vi däck efter en sträcka som motsvarar mer än två Formel 1-tävlingsdistanser. Det är då, när bilen inte har så mycket bränslelast, som föraren behöver maximal prestanda. I Spa var de bilar som var utrustade med Goodyear-däck snabbast på banan just vid den tidpunkten i loppet, säger McGregor.

Det här årets täta kalender betyder att det inte finns tid för den traditionella testdagen inför Le Mans som brukar äga rum två veckor före loppet. Men Goodyears ingenjörer har ändå gjort omfattande efterforskningar inför återkomsten till Le Mans.

– Inför varje lopp besöker vi banorna flera månader i förväg för att analysera ytorna. Banor som nyligen har fått ny beläggning, som Paul Ricard, har en ”mikrogrov yta” medan äldre banor som den i Spa har en mycket mer öppen ”makrogrov” asfalt, säger McGregor.

– Vi besiktigar alltid ytan för att se hur den har förändrats sedan vårt senaste besök. Le Mans är unik eftersom en del av banan är en permanent racingbana samtidigt som den större delen av banan är en allmän väg där ytan slits hårt från år till år. I takt med att Goodyear växlar upp deltagandet i den europeiska racingsporten bygger vi upp en omfattande kunskapsbank som vi kan addera till den data våra kollegor i USA har om amerikanska banor, säger McGregor.

– Sedan vår comeback i augusti förra året har vi inte behövt använda Goodyears våtgreppsdäck förrän i Spa förra månaden. Våra team upptäckte att våtdäcket var väldigt hållbart och våtkörningen i Spa gav oss en mängd data som gör att vi kan beräkna var brytpunkten går mellan Goodyears extremt mångsidiga mellanliggande däck och det renodlade våtdäcket. Erfarenheterna i Spa har bidragit till att ge oss självförtroende inför Le Mans, säger McGregor.

Pandemin har inneburit att Goodyear som alla andra har behövt ändra processerna vid tävlingar, bland annat genom att dela upp teamen i mindre grupper och investera i utrustning för hälsa och säkerhet. Goodyears team i Le Mans består av experter från åtta olika länder, så att efterleva reglerna i de olika länderna, såväl som idrottsmyndigheterna i varje värdland är av avgörande betydelse för att kunna genomföra en säker tävling.

– Det visar på hur alla inom sporten, tillverkarna och organisatörerna har fått racingsporten att fungera i de här svåra tiderna och lyckas arbeta internationellt med bibehållen säkerhet för alla inblandade. Goodyears prioritet är att hålla alla aktörer trygga och friska och den professionalism som finns inom motorsporten har varit till enorm hjälp under den här krisen, tillägger Ben Crawley, Goodyear Director Motorsport EMEA.

Fria tränings- och kvalificeringssessioner kommer att äga rum i Le Mans torsdag och fredag den 17–18 september. Själva loppet går av stapeln kl.14:30 svensk tid lördagen den 19 september och pågår till samma tid söndagen den 20 september.

Fem team i LMP2-klassen kommer att vara utrustade med däck från Goodyear: Jota Sport, Jackie Chan DC Racing, Algarve Pro Racing, G-Drive Racing by Algarve och Panis Racing. Från och med nästa säsong av WEC och den europeiska Le Mans-serien kommer samtliga LMP2-bilar att köra med Goodyear-däck.

Profilbild
About Joakim Held 567 Articles
Nyheter inom däck- och fälgbranschen