Goodyear gör däck av sojabönolja
Goodyear skördar “frön” av innovation, när de introducerar en ny däckteknik med stöd från United Soybean Board (USB). Den första kommersiella användningen av en ny sojaoljebaserad gummiförening hjälper Goodyear att förbättra däckens prestanda i torra, våta och vintervägar. Ett Goodyear-team av forskare och ingenjörer skapade en slitbanesammansättning med sojabönolja, som är naturligt härledd, kostnadseffektiv, kolneutral och förnybar. “Goodyear´s innovationsnivå driver oss att fortsätta med att tillämpa nya teknologilösningar, utveckla bättre däck som uppfyller konsumenternas krav”, säger Eric Mizner, Goodyear, direktör för global materialvetenskap. Genom att använda sojabönolja i däck hittade Goodyear ett nytt sätt att hålla gummiblandningen smidig i växlande temperaturer, en viktig prestationsförmåga för att bibehålla och förbättra fordonets grepp på vägytan. Goodyear´s test har visat att gummi med sojabönolja blandas lättare i de kiseldioxidförstärkta föreningarna som används vid tillverkning av vissa däck. Detta förbättrar också tillverkningseffektiviteten och minskar energiförbrukningen. Goodyear samarbetade i projektet med USB, en grupp jordbruksdirektörer som övervakar investeringarna i ett program på uppdrag av alla amerikanska sojabönder. USB tillhandahöll stöd för utveckling av Goodyears applikation för sojabönolja i däck. Kommersialiseringen av sojabönolja i däck bygger på företagets senaste innovationer, såsom användningen av kiseldioxid från risskal aska, en annan komponent Goodyear använder i vissa konsumentdäck tillsammans med nuvarande och tidigare användningar av komponenter som kolfiber, DuPontÔ Kevlar® och vulkanisk sand.