Goodyear Eagle F1 SuperSport RS: ett specialdesignat däck för Porsche 911 GT2 RS och GT3 RS
Efter att det nya Eagle F1 SuperSport-sortimentet lanserades, tillkännager nu Goodyear att Eagle F1 SuperSport RS har homologerats för Porsche 911 GT2 RS och Porsche 911 GT3 RS för dimensionerna 265/35 ZR 20 (99Y) XL och 325/30 ZR 21 (108Y) XL.
Porsche Motorsports chefsingenjör Jan Frank kommenterar det nya däcket: ”Nya Goodyear Eagle F1 SuperSport RS har visat sig ge den höga prestandanivån som vi behöver. Goodyear har tagit fram ett utmärkt däck åt oss som passar perfekt för de extrema kraven från vår Porsche 911 GT2 RS.”
Att sätta varvtider på Nardò Porsche-testbanan i Nardò i Italien var det sista utvecklingssteget för nya Eagle F1 SuperSport RS, som markerar Goodyears återkomst till UUHP-segmentet (Ultra Ultra High Performance). Nick Harley, Managing Director Goodyear OE i EMEA-regionen kommenterar: ”När vi utvecklade SuperSport RS drog vi nytta av vårt begåvade ingenjörsteam och våra utvecklingsanläggningar i världsklass för att konstruera ett UUHP-däck i toppklass. Däcket är utformat för att både förbättra prestanda och väghållningsegenskaper för de mest specialiserade fordonen på vägarna i dag och för produkterna som finns i fordonstillverkarnas utvecklingsplaner.”
Homologeringen innebär att Porsche kommer att sälja N0-märkta Goodyear Eagle F1 SuperSport RS-däck genom sitt återförsäljarnätverk till ägare som söker prestanda och styrprecision på torrt väglag.
Teknisk information: Goodyear Eagle F1 SuperSport RS
Goodyear utvecklade Eagle F1 SuperSport RS särskilt för Porsche Motorsport, med en brief om att möjliggöra rekordprestanda på banan. Xavier Fraipont, VP EMEA Product Development på Goodyear, är optimistisk om däckets förmågor: ”Goodyear har en rik historia inom motorsporten”, förklarar han. ”Nu tar vi all vår erfarenhet och kunskap till nya Goodyear Eagle F1 SuperSport RS, som utvecklats i Europa för att höja prestandanivån för supersportbilar, med huvudfokus på bankörningsprestanda.”
Eagle F1 SuperSport RS drar nytta av den heltäckande utvecklingen på utvecklingscentret i Hanau i Tyskland, där hundratals ingenjörer, forskare och tekniker arbetar på nya material, slitbanemönster och tillverkningstekniker, och för med sig ett antal banbrytande utvecklingar till UUHP-marknaden:
En ren gummiblandning för racerbilar maximerar torrgreppet genom att kombinera mycket styva slitbaneelement med ett reducerat mönsterdjup. Den kombinerade fördelen är en hjälp att maximera g-krafterna samtidigt som slitbanemönstrets rörelse minimeras i extrema kurvtagningsförhållanden. Detta ger föraren både maximal greppnivå och extremt exakt styrbeteende.
Den anpassade däckkonstruktionen använder ytterligare lärdomar från motorsporten och ger Eagle F1 SuperSport RS en optimerad däckprofil för att öka kontaktytans storlek i kombination med stark aramid-fiber för att hålla tryckfördelningen konstant i olika körförhållanden och hastigheter.
Till sist har slitbanemönstret ett massivt skulderblock som är utformat för att optimera överföring av alla laterala krafter och underlättar extrem kurvtagningsstabilitet.