Goodyear däckleverantör inom elbilsracing

Foto: Goodyear

Goodyear har utsetts till officiell däckleverantör och grundande partner för den första helelektriska standardvagnsserien för olika bilmärken, Pure ETCR.

Goodyear utvecklar ett specialframtaget däck för Pure ETCR som kommer att innehålla en kombination av teknologier som inspirerats av Goodyears senaste elbilsdäck och den nya ultrahögpresterande däckserien Eagle F1 SuperSport. Däckets slutgiltiga specifikation kommer att presenteras under våren, innan det första Pure ETCR-evenemanget går av stapeln.

En konstruktion som prövats inom motorsporten kommer att användas, men med ett slitbanemönster som innebär att förare som använder Pure ETCR-däck kan använda samma däck både i vått och torrt väglag. Vilket innebär att inte lika många däck behöver tas med till varje evenemang. Detta ligger i linje med Goodyears och Pure ETCR:s mål om att samarbeta för att hitta hållbara lösningar för framtidens mobilitet och motorsport.

-Goodyear är en ledare inom däckutveckling för elbilar. I Europa är hälften av vår utveckling av OE-däck avsedd för elbilar och hybrider, säger Mike Rytokoski, vice VD och Chief Marketing Officer på Goodyear Europa.

-Vi tar med oss omfattande erfarenheter till ETCR när det gäller att utveckla däck för elbilar. Behoven hos högeffektiva elbilar för vägbruk skiljer sig stort om man jämför med motsvarigheterna med bensin och diesel. De är tyngre och har större vridmoment, som levereras omedelbart. Goodyear har utvecklat däck som klarar av den här omedelbara kraftleveransen. Däcken erbjuder bra grepp och väghållning kombinerat med lågt rullmotstånd för högre räckvidd och effektivitet. Vårt partnerskap med Pure ETCR handlar om mycket mer än bara om att leverera racingdäck. Tillsammans kommer vi att använda oss av racing för att utveckla teknologier som kan ge spänning till nästa generation av högpresterande förare, säger Mike..

Pure ETCR kommer att arrangeras av Eurosport Events. Det är samma organisation som står bakom WTCR – FIA World Touring Car Cup, där Goodyear också kommer att vara leverantör till under 2020, och som innehåller högpresterande produktionsbilar representerade av olika tillverkare.

Det radikala evenemangsformatet, som innebär ett antal korta, actionfyllda lopp som utmynnar i en stor final, kräver däck med omedelbar prestanda. För Goodyear kommer fokus att ligga på att säkerställa att däcken har snabba uppvärmningstider och är konsekventa nog för att köras hårt under hela evenemanget. Det innebär att förarna kan köra för fullt redan från loppets start.

-Vi är extremt glada över att välkomna Goodyear till Pure ETCR som en grundande partner till serien. Goodyear har ett unikt arv inom racingsporten och det bygger helt och hållet på prestanda och innovation. Det gör dem till en perfekt partner för vårt nya moderna elracing flaggskepp. Projektet är ett perfekt komplement till vårt partnerskap med Goodyear inom WTCR, som vi också förväntar oss ska bli väldigt framgångsrikt. Tack vare den specialframtagna designen för hög prestanda oavsett väder behöver färre däck produceras för Pure ETCR, och det ligger helt i linje med våra hållbarhetsåtaganden. Vi har inga tvivel om att Goodyear kommer att vara en förstklassig partner inom teknik- och marknadsföringssidorna av Pure ETCR, en fantastisk plattform för Goodyear #backtoracing, säger François Ribeiro, chef för Pure ETCR-arrangören Eurosport Events.

Profilbild
About Joakim Held 601 Articles
Nyheter inom däck- och fälgbranschen