Goodyear byter ut all petroleumbaserad olja till år 2040

Foto: Pixabay

Goodyear strävar efter att leverera innovativa produkter som bidrar till att förändra mobiliteten i hela världen, och samtidigt främjar en hållbar framtid. Ansvarsfullt anskaffade och mer miljövänliga material som säkerställer högsta kvalitet och prestanda är en del av Goodyears Better Future-ramverk.

När sojaoljan är ansvarsfullt anskaffad är den ett biobaserat material som i princip kan användas som alla andra oljor. Det gör det möjligt för Goodyear att uppnå målet att helt byta ut petroleumbaserad olja i företagets produkter till år 2040. Vägen mot detta mål har fått en flygande start, då användandet av sojaolja ökade med 90 % år 2019. Det överstiger målet på 25 % till slutet av 2020.

Genom att börja använda sojaolja kan Goodyears användning av petroleumbaserad olja minskas med upp till 22 miljoner gallon per år. Gummiblandningen blandas också lättare med polymererna som används i slitbaneblandningen. Det kan i sin tur leda till lägre energianvändning och utsläpp av växthusgaser under däckproduktionen, vilket bidrar till Goodyears mål att reducera dessa gaser med 25 % till år 2023.

– Att byta ut del för del resulterar i avsevärda förbättringar av behandlingen. Vi körde utvärderingar i våra anläggningar och vi såg en 7 till 15 % minskning av hur lång tid det tar att blanda en sats. Vi kan då utnyttja den minskningen för energibesparingar eller för att öppna upp kapacitet, rapporterar dr Bob Woloszynek, Goodyears chefsingenjör för utveckling av råmaterial och tekniska förstärkningar.

Varför sojaolja? Eftersom det är en vegetabilisk olja så övergår den från ett gummiliknande ämne till glas vid en mycket låg temperatur. Det gör den perfekt för att balansera prestandan på vått väglag och i vinterförhållanden.

– Det är lätt att förbättra ett attribut, men normalt måste man då kompromissa på någon egenskap. Vi har här lyckats förbättra ett attribut utan att något annat måste bli sämre, berättar dr Woloszynek.

– De flesta växtbaserade eller vegetabiliska oljor som liknar sojaoljan har små skillnader. Men vi har kunnat dra fördel av dem för att skapa ännu fler prestandafördelar för de tillämpliga produkterna, säger dr Woloszynek.

Goodyears användning av sojaoljeteknologi återspeglar det gradvisa skiftet mot hållbara material med fördelar som tilltalar konsumenter, fordonsparker och OEM- tillverkare. Inom EMEA-regionen använder Goodyear solrosolja till gummiblandningen i däcket EfficientGrip Performance 2. Goodyears mål att byta ut den petroleumbaserad oljan helt och hållet till år 2040 visar på ett innovativt perspektiv och ett engagemang för att hitta mer hållbara sätt att arbeta – som inte bara har en positiv inverkan på miljön utan även på prestanda.

Sojaolja är en delprodukt av någonting som alltid kommer att odlas, eftersom vi behöver den för att livnära både människor och djur. Om Goodyear kan dra fördel av överskottet och använda det för att skapa prestandafördelar så är det något som alla vinner på, avslutar Dr Woloszynek.

About Joakim Held 974 Articles
DÄCKAVISEN är däck- och fälgbranschens första digitala tidning med nyheter om däck och fälg online. I vår tidning hittar du nyheter om däck, fälg, tillbehör, däckverkstäder och däckmaskiner både inom Sverige och internationellt. Vi vänder oss främst till däckverkstäder, däckgrossister, däckåterförsäljare, däcktillverkare, fälgtillverkare och generalagenter i däck- och fälgbranschen, Åkerier, Bilverkstäder, Bilåterförsäljare, Trafikverket, Transportstyrelsen, Polisen, Bilprovningsstationer m.fl. En oberoende däcktidning med nyheter om däck och fälg för hela däckbranschen!