Goodyear återvänder till Le Mans 24-timmars
Goodyear återvänder till Le Mans 24-timmars och FIA World Endurance Championship
Goodyear tillkännager att de återvänder till europeisk och internationell sportvagnsracing genom att utveckla ett nytt sortiment av däck för FIA World Endurance Championship (WEC), inklusive Le Mans 24-timmars.
FIA World Endurance Championship består av långdistanslopp på fyra kontinenter med säsongsavslutningen Le Mans – ett lopp som Goodyear-utrustade bilar har vunnit 14 gånger.
Goodyear har valt sportvagnsracing som det första steget mot att komma tillbaka till världsmästerskapen inom racing eftersom det ger en stark plattform för att demonstrera däckteknik på en lång rad olika prototyper och GT-bilar. Motorsport Director, Ben Crawley, förklarar: ”Loppens karaktär (de pågår från 4 till 24 timmar) innebär att däckval och däckstrategi är av kritisk betydelse och ger en motiverande utmaning för de tekniska teamen i våra europeiska innovationscenter.”
Goodyear har utvecklat ett nytt sortiment av däck för Le Mans Prototype – ett arbete som pågått i över ett år vid innovationscentren i Hanau (Tyskland) och Colmar-Berg (Luxemburg). Däcken kommer att utvecklas och tillverkas vid sidan av Goodyears senaste serie av Eagle F1 SuperSport-däck för prestandabilar och bilar för bankörning. Det ska säkerställa att överföringen av teknik och kunskap mellan de olika sortimenten för vägkörning respektive bankörning optimeras till ömsesidig nytta. Däcken lanseras i början av 2019/2020 års WEC-säsong i augusti i Silverstone.
Denna comeback markerar Goodyears återkomst till den globala sportvagnsracingen, och det vid en av sportens mest ikoniska tävlingsplatser. Med över 250 000 besökare är Le Mans en av världens största sportevenemang för individuella deltagare. ”Motorsporten fortsätter att vara en av världens mest populära sporter”, fortsätter Crawley. ”Den är den idealiska plattformen för oss att möta konsumenter och berätta om det arv, passion, innovation och teknologi som utgör Goodyears historia inom racing.
-Vi kommer först att fokusera på sportvagnsracing, innan vi tillämpar lärdomarna till andra kategorier inom racing, vare sig det är Endurance eller andra racingserier, berättar Crawley.
Goodyear har många framgångar bakom sig inom motorsporten. Utöver de 14 vinsterna i Le Mans 24-timmars så har Goodyear-däck använts 368 gånger av vinnare av Formel 1 Grand Prix – ett rekord som ingen har lyckats slå hittills. Goodyear har också lång erfarenhet av sportvagnsracingen efter decennier av framgångar inom amerikansk IMSA-racing.