Framgångsrikt Tour de France för Continental

continental cykeldäck
Tour de France 2022 - Etape 7 - Tomblaine / La Super Planche des Belles Filles. Bild: Continental

Continental stödjer ett mer hållbart Tour de France och 2022 års upplaga blev en framgång för däcktillverkaren continental.

Personbils- och cykeldäck delade rampljuset vid årets Tour de France då däcktillverkaren Continental dubblerade som en av de fem huvudpartnerna och en utrustningsleverantör, vilket maximerade mediaexponeringen runt om i världen. Med 1 800 ackrediterade journalister i släptåg och 7 800 timmars direktsänd TV-bevakning i nästan 200 länder, följde cirka två miljarder människor årets Tour och så många som 12 miljoner åskådare såg loppet personligen längs rutten.

Sex lag – Groupama-FDJ, Bahrain-Victorious, Movistar, Intermarché-Wanty-Gobert Matériaux, Arkéa-Samsic och Ineos Grenadiers, som toppade rankingen för bästa lagprestation – drog fördel av kvaliteten och tillförlitligheten hos handgjorda däck från Continental i världens största cykellopp även i år. Fem av de tio bästa cyklisterna i den allmänna klassificeringen ställde körde loppet på Continental-däck, och de Continental-utrustade Ineos Grenadiers vann lagtävlingen.

Continental stödjer ett mer hållbart Tour de France

De officiella fordonen från Tour-arrangörerna ASO presenterade återigen däckteknik från den Hannover-baserade tillverkaren i år. PremiumContact 6 och EcoContact 6 Q-däcken bar ŠKODA-fordonen till Paris. Vid valet av däck för jobbet fokuserade däckingenjörerna och materialexperterna på Continental särskilt på att använda en hög andel hållbara material.

– Vi stöder målen för Tour de France när det gäller att öka hållbarheten. Så det var bara rätt att Tour-fordonen var utrustade med de mest avancerade och mest hållbara däcken som för närvarande erbjuds av Continental, säger Enno Straten, chef för strategi, analys och marknadsföring på Continental Tyres EMEA.

Stödfordonens däck innehöll ContiRe.Tex-teknik, som Continental först presenterade i augusti 2021. Polyestergarnet i höljet – den bärande strukturen i ett däck – tillverkas utan några mellanliggande kemiska steg från använda PET-flaskor som inte återvinns någon annanstans. Varje uppsättning däck som tillhandahålls av Continental för årets Tour de France innehöll polyester från cirka 40 återvunna PET-flaskor.

About Däckavisen 1082 Articles
Nordens ledande däcktidning med nyheter om däck och fälg för hela däckbranschen!