Fortsatt coronaeffekt för fordonsmarknaden i juni

Coronautbrottet har fortfarande en stor påverkan på fordonsmarknaden, nyregistreringarna av personbilar minskade med 22,3 procent i juni och lätta lastbilar minskade med 50,6 procent.

– I juni minskade nyregistreringarna av personbilar med 22,3 procent och lätta lastbilar minskade med 50,6 procent. Nedgången i juni bromsades upp av att det var tre fler registreringsdagar jämfört med juni förra året, vilket  motsvarar ca 15 procent fler registreringar. Hittills i år har personbilsregistreringarna minskat med 25,1 procent och lätta lastbilar har minskat med 45,6 procent, säger Mattias Bergman, VD på BIL Sweden.

– Det är väsentligt att så snart som möjligt bryta den negativa utvecklingen på den för svensk ekonomi så viktiga fordonsmarknaden. För att åstadkomma detta har BIL Sweden föreslagit ett kick-start program för en grön omställning av fordonsbranschen. Förslaget omfattar bl.a. en tillfällig skrotningsersättning och en förlängning av det nedsatta förmånsvärdet för laddbara bilar och gasbilar, fortsätter Mattias Bergman.

– BIL Sweden har lanserat ett kick-start paket som ska få hjulen att börja snurra igen. Paketet innehåller en rad åtgärder, både för personbilar, lastbilar och bussar. En av åtgärderna är att införa en tillfällig skrotningsersättning för personbilar och en förnyelseersättning för tunga fordon för att få bort de äldre fordonen från våra vägar. Det skulle gynna både miljön, trafiksäkerheten och svensk ekonomi. En annan åtgärd är att regeringen snarast måste lämna besked om att nuvarande regler med nedsatt förmånsvärde för elbilar, laddhybrider, bränslecellsbilar och gasbilar förlängs från årsskiftet. Tjänstebilsmarknaden spelar en nyckelroll för att snabba på omställningen av bilparken, säger Mattias Bergman.

– Det är viktigt att ett stimulanspaket från regeringen införs så snart som möjligt. Flera andra länder där fordonsindustrin är viktig har redan lanserat sina kick-start paket för fordonsindustrin, vilket riskerar att snedvrida konkurrensen om inte motsvarande kommer i Sverige, fortsätter Mattias Bergman.

– Laddbara bilar, dvs elbilar och laddhybrider, svarade för 25,9 procent av personbilsregistreringarna i juni. Det är mer än en fördubbling jämfört med andelen i juni förra året som var 10,8 procent. Hittills i år är andelen laddbara bilar 25,9 procent jämfört med 11,5 procent samma period förra året. Det är fortfarande större efterfrågan än utbud av laddbara fordon, så huvuddelen av de laddbara fordonen som tillverkas och allokeras till Sverige är redan sålda. Detta är en effekt av att produktionen har varit stängd och att det  redan innan krisen var längre leveranstider för dessa fordon som till stor del beställs av företag direkt från fabrikerna och inte från lagerbilar. En av flera positiva effekter av den ökade andelen laddbara bilar är att de genomsnittliga koldioxidutsläppen från nya personbilar minskat med 15 procent hittills i år jämfört med samma period ifjol, säger Mattias Bergman.

– Nyregistreringarna av tunga lastbilar över 16 ton minskade med 68,5 procent i juni. Förutom coronaeffekter är en förklaring till den kraftiga nedgången att det var mycket höga registreringar i juni förra året, som en följd av tidigarelagda registreringar inför det krav på nya smarta färdskrivare som trädde ikraft 15 juni förra året. Även nyregistreringarna av bussar minskade kraftigt i juni, med 47,4 procent, vilket kan förklaras av att vi även här jämför med mycket höga registreringar i juni förra året, också det bland annat en följd av tidigarelagda registreringar inför kravet på nya färdskrivare, säger Mattias Bergman.

– En ökad förnyelse av fordonsparken där fler nya fordon kommer ut på våra vägar och fler gamla fordon ersätter äldre är viktigt ur både miljö- och trafiksäkerhetssynpunkt. Exempelvis släpper nya bilar som säljs idag i genomsnitt bara ut hälften så mycket koldioxid som nya bilar som såldes i början på 80-talet. Nya fordon är också mycket trafiksäkrare än gamla fordon. Det kick-start program som vi föreslagit med bl.a. tillfällig skrotningsersättning kommer bidra till en förnyelse av bilparken och ger positiva effekter på miljön och trafiksäkerheten, avslutar Mattias Bergman.

Profilbild
About Joakim Held 715 Articles
DÄCKAVISEN är däck- och fälgbranschens första digitala tidning med nyheter om däck och fälg online. I vår tidning hittar du nyheter om däck, fälg, tillbehör, däckverkstäder och däckmaskiner både inom Sverige och internationellt. Vi vänder oss främst till däckverkstäder, däckgrossister, däckåterförsäljare, däcktillverkare, fälgtillverkare och generalagenter i däck- och fälgbranschen, Åkerier, Bilverkstäder, Bilåterförsäljare, Trafikverket, Transportstyrelsen, Polisen, Bilprovningsstationer m.fl. En oberoende däcktidning med nyheter om däck och fälg för hela däckbranschen!