First Stopkedjan växer
Däckperfekt Renström AB i Helsingborg och Tottes Bilservice AB i Linghem heter First Stops två nya medlemmar. De har båda redan funnits i däckbranschen under många år och ville nu ta steget att ingå i nätverket First Stop.
– Jag känner till First Stop sedan tidigare då jag arbetat på en verkstad som var medlem, berättar Per Renström ägare till Däckperfekt Renström. Vårt familjeföretag har hittills varit fristående, men vi kände att det nu var rätt läge att ingå i ett nätverk. Valet föll då naturligt på First Stop som vi har bra kännedom om, fortsätter Per.
Konceptet med soft franchise och alla fördelarna det innebär att tillhöra en sådan kedja tilltalade även Tottes Bilservice i Linghem.
– Avsnittet där Jörgen Svarén intervjuades i Bilverkstadspodden väckte mitt intresse, avslöjar Mattias Höglund ägare av Tottes Bilservice AB. Jag gick sedan in på First Stops hemsida för att läsa mer om vad medlemskapet innebär och jag gillar verkligen konceptet franchise och att man även får bestämma mycket själv, poängterar Mattias.
I dagsläget är det mest fokus på personbilar och den marknaden för de båda medlemmarna, men det finns många kunder inom andra segment som jordbruk och entreprenad i närområdena. Utmaningen är dock att hitta personal med rätt kompetens om man ska ha möjlighet att expandera och etablera sig inom nya områden.
– Den snabba digitala utvecklingen ställer också nya och högre krav på våra verkstäder som till stor del är fåmansföretag. Kundbeteendet förändras ständigt och vi jobbar hårt för att ständigt utveckla innehållet i vårt medlemskap för att på bästa sätt kunna hjälpa och supportera våra verkstäder i detta. Är du medlem hos oss får du hjälp så du kan hänga med i utvecklingen även om du själv inte har tid eller kunskap att hålla dig uppdaterad. Det är viktiga mervärden som vi nu delar med oss av till våra nyaste medlemmar, avslutar Jörgen Svarén Sverigechef på First Stop.