First Stop om framtiden “Svenska däckverkstäder har fördelar”

däckkedjan first stop
Jörgen Svarén är marknads- och försäljningschef på First Stop där alla svenska däckverkstäder är fristående och franchisetagare.

First Stop har 2500 servicecenter i 25 av Europas länder. I Sverige är Jörgen Svarén marknads- och försäljningschef och här berättar han om vad som är på gång inom däckkedjan.

Hur ser ni på de så kallade året runt-däcken? – Vi tycker att man ska ha riktiga sommar- och vinterdäck istället för s.k. året runt-däck. De har betydligt sämre egenskaper en varm sommardag jämfört med vanliga sommardäck, det blir en säkerhetsrisk. De däck som kallas året runt-däck är en kompromiss vilket gör att de varken är optimerade för vintern eller sommaren.

Ni är medlemmar i SFVF, hur kommer det sig? – SFVF är en bra organisation för de täcker in hela bilens spektra. De har flera delsektioner varav en är däck. SFVF är framåt och har mycket kontakt med beslutsfattare, bland annat i Allmänna reklamationsnämnden. Medlemmarna kan också få juridisk rådgivning om det uppstår en konflikt.

Hur ser ni på framtiden? Vilka möjligheter och utmaningar står verkstäderna inför? – Antalet elbilar ökar. Eldrivna fordon sliter mer på däcken eftersom de kan generera ett maximalt vridmoment snabbare än traditionell förbränningsmotor samt att de väger betydligt mer. Framtidens utmaning blir att förse dessa bilar med däck som klarar av dessa påfrestningar och har ett lågt rullmotstånd. En annan utmaning är att elbilar behöver mindre service än en bil med traditionell förbränningsmotor. Möjligheterna för svenska däckverkstäder består i att vi har två säsonger till skillnad från till exempel i Spanien där kunden besöker däckverkstaden vart tredje–fjärde år. På så vis drar vi fördel av att möta kunden mer regelbundet. Vi ser också stora möjligheter i den växande marknaden för däckhotell.

Profilbild
About Däckavisen 665 Articles
Nyheter inom däck- och fälgbranschen