Farligare att köra bil på hösten än på vintern?

Bild: Bridgestone

Det är farligare att köra bil på hösten än på vintern – det är helt enkelt flest olyckor under höstmånaderna jämfört med alla andra månader på året, visar siffror från Danmarks Statistik.

Jesper Sørensen som är teknisk chef för Bridgestone förklarar vilka försiktighetsåtgärder du måste vidta för att undvika att bli en del av den statistiken, och hur du kan skydda dig så bra som möjligt på drevet.

Siffror från Danmarks Statistik visar att det är flest trafikolyckor under höstmånaderna och minst på vintern. Tvärtemot vad man kan förvänta sig sker det inte lika många bilolyckor i frost och snö som i regn och blåst.

Anledningen kan mycket väl vara att förare är mer medvetna om vintern – de vet att det kan vara farligt och kör därför försiktigt. De saktar ner, kör efter förhållandena och kör med vinterdäck.

Men vad är det med hösten som är så farligt?

– Först och främst är det bristen på uppmärksamhet på de farliga situationerna, förklarar teknisk chef på Bridgestone Jesper Sørensen:

– Bilister är inte medvetna om att regn och blöta vägar ger betydligt längre bromssträcka. De kör för fort och för nära de våta vägarna och det resulterar i farliga situationer när bromssträckan är längre än förväntat.

Vattenplaning är en annan stor risk:

– Vattenplaning är inte bara en risk vid kraftiga regn eller molnskurar, där vi som bilister är extra uppmärksamma. Om det händer en olycka kan du tappa kontrollen över din bil på en vanlig, dyblöt motorväg – eller på torr väg om du plötsligt överraskas av en stor pöl i en sänka i vägen, säger Jesper Sørensen. Och det är gott om skurar och regn i det nordiska höstvädret.

Bilens däck är en viktig faktor för risken för vattenplaning. Styr- och bromsförmågan är avgörande för att behålla kontrollen över bilen. Det krävs friktion mellan däcken och vägen för att styra bilen i en annan riktning eller ändra hastighet. Och den friktionen försvinner om däcket inte kan kanalisera vattnet ordentligt utan istället åker iväg ovanpå vattnet, förklarar Jesper Sørensen:

– Rätt däcktryck och mönsterdjup har stor betydelse för däckets förmåga att leda bort vatten. Se till att regelbundet kontrollera bilens däck för slitage och skador när du ändå kontrollerar däcktrycket.

Byt till vinterdäck tidigare

Och få bytet till vinterdäck i tid! Alldeles för många kör på sommardäcken tills vädret blir frostigt. Och det är ett misstag. Vinterdäcken skall vara på redan när temperaturen sjunker till ca. 7 grader.. Det är stor skillnad på sommar- och vinterdäck:

– Gummit i sommardäcken blir hårdare och mindre flexibelt när temperaturen sjunker, och det påverkar bromsförmågan och greppet i svängar. Gummit i vinterdäck är en något annorlunda blandning, så gummiblandningen förblir mjuk även vid låga höst- och vintertemperaturer. I kombination med vinterdäckets speciella mönstermönster och djupare mönsterdjup ger det bättre grepp och stabilitet och kortare bromssträcka, säger Jesper Sørensen.

Så om du inte redan har bytt till vinterdäck gäller det att göra det snabbt, så att du är redo för höstens blöta, oljiga vägar. J

Men viktigast av allt – var uppmärksam på den ökade risken för olyckor i regn, slask och på hala vägar – och kör försiktigt!

About Däckavisen 1176 Articles
Nordens ledande däcktidning med nyheter om däck och fälg för hela däckbranschen!