Få svenskar har koll på reglerna för dubbdäck

Endast 42 procent av svenskarna vet när dubbdäck blir förbjudna – yngre män bäst på reglerna, enligt Novus-undersökning.
Trots att reglerna för vinterdäck varit oförändrade i många år är det tydligt att kunskapen bland svenska bilister brister. En ny undersökning från Novus, genomförd på uppdrag av Trygg-Hansa, visar att bara 42 procent av svenskarna vet från vilket datum det är förbjudet att använda dubbdäck – förutsatt att det inte råder vinterväglag. Det korrekta svaret är 16 april, men nästan sex av tio svarar fel eller uppger att de inte vet.
Särskilt utmärkande är att yngre män i åldersgruppen 18–29 år är de som i störst utsträckning känner till rätt datum – hela 62 procent i den gruppen svarade korrekt. Det omvända gäller för äldre och för kvinnor, där andelen korrekta svar var betydligt lägre.
Regelverket är i sig tydligt: dubbdäck får användas mellan 1 oktober och 15 april, men kan användas även efter 15 april om det är, eller befaras bli, vinterväglag. Men just den här gråzonen är också något som skapar förvirring, särskilt i ett land som Sverige där vädret kan variera kraftigt mellan norr och söder långt in i april. Polisens bedömning avgör i slutänden om vinterväglag råder, vilket gör det extra viktigt att bilister följer väderprognoser och anpassar sig lokalt.
Motorexperten Stefan Brala på Trygg-Hansa uppmanar särskilt dem som planerar påskresor till fjällen att tänka igenom däckbytet noga. Med en sen påsk i år riskerar många att byta till sommardäck för tidigt, vilket både kan vara olagligt och innebära en säkerhetsrisk om snön ligger kvar i fjälltrakterna.
I samband med säsongens däckbyte tipsar Brala också om några grundläggande men viktiga kontroller: säker lyft av bilen, särskilt för elbilsägare, efterkontroll av hjulbultar efter några mils körning samt att de bästa däcken – sett till mönsterdjup eller dubbar – alltid bör monteras bak, oavsett drivning.
Undersökningen baseras på 1 007 webbintervjuer i Novus representativa Sverigepanel.