Euromaster Drive Thru i Torp/Uddevalla. Bild: Euromaster
Euromaster tar upp konkurrensen om drop-in kunderna med hjälp av sin satsning på Drive Thru däckverkstäder. Däckavisen passade på att ställa lite frågor till Linn Salsgård, Drive Thru Business Developer på Euromaster.
Euromaster startade upp sin första Drive Thru i Karlstad 2021, satsningen blev en sådan succé att de nu arbetar vidare med detta koncept. Idag driver Euromaster sex strategiskt placerade Drive Thru anläggningar i Torp/Uddevalla, Väla/Helsingborg, Hansa/Kalmar, Pål Ljungs Hage/Nyköping, Bergvik/Karlstad samt Tornby/Linköping.
– Vi hade en väldigt positiv utveckling redan på vår första anläggning och försäljningen har gått starkt även på efterföljande etableringar, säger Linn Salsgård Drive Thru Business Developer på Euromaster.
Euromaster kommer att öppna fler anläggningar till hösten 2022 och även under de kommande åren. De redan etablerade anläggningarna är bara ett steg på en fortsatt resa.
På Drive Thru anläggningarna utförs tjänster som balansering, däckmontering, försäljning av däck och fälgar och de utför även fordonskontroll. I de fall det behövs några åtgärder efter en fordonskontroll, så kan Euromaster åtgärda detta på någon av deras närliggande verkstäder.
– Vi vill ge våra kunder en enkel tillvaro på väg och finnas där de behöver oss. Våra Drive Thrus ger oss dessutom en unik möjlighet att sälja fler däck och mer service. Vi når kunder som vi tidigare har haft svårt att komma i kontakt med och skapar mer trafik till befintliga verkstäder. Vi stärker dessutom våra varumärken Euromaster och Michelin ytterligare, säger Linn.
Vad tycker kunderna om satsningen?
– Våra kunder ser våra Drive Thrus som ett smidigt sätt att spontant kunna komma förbi och skifta hjul, utan att behöva boka tid. Dessutom kan våra kunder få balansering av sina däck och fordonskontroll av våra duktiga och kompetenta medarbetare. Vid vår fordonskontroll går vi igenom olika säkerhetssystem på bilen, där vi bland annat bedömer kondition på förbrukningsdelar såsom bromsar med mera.
Vad tycker personalen om satsningen?
– Våra medarbetare ser med spänning fram emot att utveckla detta koncept, då de ser mervärdet i att vi får en ökad försäljning och mer trafik till verkstäderna.
Hur har ni arbetat med facket i denna fråga?
– Vi har självklart kollektivavtal och för oss är det viktigt med nära samverkan med vår fackliga part. Vad gäller Drive Thru har vi gemensamt hittat en bra lösning för alla parter, i synnerhet för våra medarbetare.
Hur ser ni på konkurrenten däckskiftarna?
– Däckskiftarna har lyckats bra med att etablera sig på marknaden. Däremot skiljer vi oss oerhört mycket ifrån dem. Att arbeta i en miljö som är konkurrensutsatt är vi vana vid, så vårt fokus är att utveckla vår affär och skapa ett mervärde för våra kunder.