Närmare 250 av branschens viktigaste företag ställer ut, säger Anna Lena Friberg, affärsansvarig på Automässan.
18-21 januari tar Automässan plats på Svenska Mässan. All monteryta är slutsåld, så besökarna kan se fram emot en fullmatad mässa med många nyheter och premiärer och ett rykande aktuellt seminarieprogram.
– Automässan är samlingspunkten för branschens viktigaste frågor och med tanke på den tid vi lever i blir den mer relevant än någonsin”, säger Anna Lena Friberg, affärsansvarig på Automässan.
Det händer mycket inom motorbranschen – snabbt. På Automässan får besökare ta del av allt från däck, komponenter, reservdelar och verkstadsutrustning till elektrifiering och digitalisering.
– Automässan är lika viktig för att hitta nya produkter och lösningar som för att hålla sig uppdaterad och höja sin kunskap om utvecklingen i branschen. Närmare 250 av branschens viktigaste företag ställer ut och det är en plats där det görs mycket affärer, säger Anna Lena Friberg.
Elektrifiering och kompetensförsörjning i fokus
Motorbranschen befinner sig i den stora elektrifieringseran och det kommer inte utan sina utmaningar. Ett faktum som ökar behovet av samverkan och dialog.
– Omställningen till elbilar kommer såklart att ta stor plats på mässan. Både från ett hållbarhetsperspektiv och från ett praktiskt perspektiv. Vad innebär detta för branschen och hur gör man? Och hur hanterar vi de höjda elpriserna som slår hårt mot branschens energiintensiva verksamheter?
Likt många andra industrigrenar råder stor kompetensbrist inom det här området och frågor som rekrytering och kompetensförsörjning står högt upp på agendan.
– Det saknas tusentals mekaniker och andra personer inom fordonsbranschen. Hur får vi fler folk att söka till fordonsprogrammen? Där gör vi en riktad satsning mot gymnasieelever på fordonsprogrammen tillsammans med arbetsgivarorganisationen
Transportföretagen. Senast hade vi cirka 1700 elever som besökte mässan för att få en branschintroduktion och chans att träffa framtida kollegor och arbetsgivare.
Ett kunskapshöjande seminarieprogram
På Automässan får alla som medverkar ta del av ett relevant och kostnadsfritt seminarieprogram som tas fram av
MRF och
SFVF. I år handlar det om allt ifrån elektrifiering, digitalisering och kompetensförsörjning till leveransstörningar. Även det nya beslutet från EU-kommissionen om SERMI-certifiering kommer att beröras.
Att Automässan ligger i Göteborg är ingen slump. Staden är ett välkänt fordonskluster och en naturlig samlingspunkt för branschens tongivande aktörer. I samband med mässan kommer en rad branschrelaterade events att ske. Ett av dem är Auto Awards som delas ut till vinnare som på olika sätt gör en betydande skillnad inom motorbranschen.
– Automässans besökare vet hur man har roligt och det finns många mötesplatser i huset för sociala aktiviteter och nätverkande. Varje dag är det afterwork som brukar vara både välbesökt och väldigt trevlig med livemusik och skön stämning, avslutar Anna Lena Friberg.