Elbilar sliter däcken fortare enligt kartläggning

elbilsdäck
Bild: Pixabay

Elbilsägare drabbas av att däcken slits upp mycket fortare än normalt, det visar en enkel kartläggning gjord av Euromaster i Danmark.

Elbilsägare uppskattar oftast den tysta körningen och den blixtsnabba accelerationen som en elbil ger jämfört med en bensin- eller dieseldriven motsvarighet.

Men i själva verket kan det också finnas andra mindre uppenbara skillnader som dyker upp först efter ett tag, men som kan påverka en elbilsägare förvånansvärt mycket.En undersökning av en platschef på Euromaster i Danmark visar att däcken på elbilar slits mycket snabbare än normalt.

Euromaster har ringt runt till 37 av sina däckverkstäder i Danmark och bland annat frågat dem om hur långt däck på elbilar rullar innan de byts och vilka de främsta orsakerna bakom däckslitaget hos elbilsdäcken kan vara, skriver Motormagasinet i en artikel.

En del av förklaringen är att elbilar förutom att de väger mer också har en högre accelerationsförmåga, vilket kan inbjuda till snabbare körning som man som elfbilsförare inte nödvändigtvis är van vid sedan tidigare.
Enligt kartläggningen måste många elbilsägare byta sina däck redan efter 1800-2000 mils körning jämfört med vanliga bilar som enligt Euromaster rullar mellan 4000-5000 mil innan de behöver bytas.
Men även felaktiga hjulinställningar sägs ha påverkat slitaget enligt kartläggningen från Euromaster.
About Däckavisen 1167 Articles
Nordens ledande däcktidning med nyheter om däck och fälg för hela däckbranschen!