Elbilar i motorsport – som att gå på en konsert utan instrument?

Foto: Continental

Debatten rasar på Facebook efter Continentals inlägg om det nya elbilsportmästerskapet Extreme E. Är elmotorsport något roligt? Så här säger experterna:

Extreme E är ett bilsportmästerskap som kommer att lanseras 2021, där mellanelektriska terrängfordon körs med hastigheter som påminner om det berömda Dakar Rally. Det kommer att köras på platser där den globala uppvärmningen redan äger rum, till exempel på isen i Grönland, i Himalaya, i Saharaöknen, på Senegalstranden och i Amazonas djungeln. Continental är huvudpartner och kommer också att leverera däck till bilarna.

För några veckor sedan delade Continental nyheten om att Andreas Bakkerud är en av de förare som är aktuell till Extreme E. Reaktionerna på elbilsport var inte bara positiva.

Här är ett litet urval:

“Jag har sett Trophee Andros elektriskt och det är lika roligt som att titta på när färg torkar. För att inte tala om Formel E …….. Spy and Spy»

“Bilsporten är över när elbilar tar över”

I skrivande stund är har nästan 200 kommenterat, men vissa är också positiva till elbilar i motorsport.

– Som att gå på en konsert utan instrument. Men vad säger experterna? Vi pratade med den kontinentala ambassadören och bilsportlegenden Tommy Rustad.

– Jag kan förstå mycket av kritiken. Att titta på elbilsport är lite som att gå på en konsert utan instrument. Publiken hör bara en sångare och kanske en gitarr i bakgrunden, säger Rustad.

Samtidigt förstår han varför tillverkarna investerar i elmotorsport.

– Det är i den riktningen det går, och när fler och fler elbilar syns på vägarna är det ganska naturligt att det kommer att finnas elbilar i motorsport också. Men jag tror inte att elbilarna kommer att ta över all motorsport direkt.

Det minsta problemet, enligt Rustad, kommer det att vara för förarna.

– Förarna kommer inte att märka någon större skillnad på om de kör en elbil eller bensinbil. Elbilen kommer i många fall att gå fortare, så förarna bryr sig inte så mycket. Jag tror inte heller det är något  större problem för åskådarna i en tävling som Extreme E. Extreme E kommer först och främst att vara en tävling som går av stapeln på extrema platser, dessutom är det väl ingen som ser på Dakar Rally på grund av motorljudet. Det blir nog värre för typiska arenasporter som rallycross. där ljudet är en stor del av upplevelsen.

– Det stämmer inte att det blir ljudlöst. Svenske Mikaela Åhlin-Kottulinsky är en annan Continental-ambassadör, och hon är också aktuell som förare i Extreme E.

– Många pratar om att ljudet försvinner med elektrisk motorsport, men det gör det inte. Det blir bara ett annat ljud. Det blir som ett “…” och låter nästan som ett jetflyg. Med 20 sådana bilar från start blir det superhäftigt, säger Mikaela.

STCC-föraren har redan testat ett antal elektriska racerbilar.

– Det är ett större moment och all kraft kommer på en gång, så vi förare måste vara snabba att justera med gaspedalen så att vi inte sliter ut däcken. Till sist handlar det ju om att komma först i mån, oavsett om bilen har en el- eller bensionmotor.

Se Mikaela testa en elektrisk racerbil här:

https://www.facebook.com/PowerRacingTeam/videos/264058634258950/

-Inte så stor skillnad. Andreas bakkerud, som är aktuell som förare för Extreme E, och som också kör en elbil i Trophee Andros, säger detta om att köra elbil i tävlingar.

-Skillnaderna med att köra elbil i biltävlingar kontra att köra en bensinbil är faktiskt inte så stora. När Trophee Andros körde bensinbilar använde de både växelspak och koppling, och var fullt upptagna med det. Med elbilar är det tystare, där du kan ha två händer på ratten när som helst. Du har mycket kraftfullare motorbromsar med elbilar som också kan användas som en handbroms eller en typ av vänsterbroms i svängar. Det är kanske den största fördelen med elbilen, säger bakkerud.

Bergensaren var tvåa i World Rally Cross Championships, ett mästerskap som också planerar att gå över till elbilar inom några år.

-Världens mest miljövänliga sport. Continental ambassadören och racerföraren Atle Gulbrandsen tror Motorsport kan vara “den mest miljövänliga sporten i världen”.

-Många människor studsar till över det uttalandet, men Motorsport är den enda sporten som utvecklar teknik som gör att vi alla kommer att minska föroreningarna. Motorsport har en tradition av att utveckla teknik som blir standard på vanliga bilar senare, och det vi nu ser med elmotorsport kommer att påskynda utvecklingen av elbilar. Dessutom är motorsporten en fantastisk mötesplats för att främja miljövänlig teknik “, säger Gulbrandsen.

Gulbrandsen tror också att motståndet mot elbilar i Motorsport kommer att minska på längre sikt.

-Jag kan för all del förstå skepsisen, när du är van vid racerbilar som är bullrar mycket. Men jag tror att detta är en vanesak. Det finns ingen som saknar ljudet av en motor när Kjetil Jahnsrud dundrar ner i Kitzbühel, till exempel. Det är supercoolt, även om det inte finns något motorljud där. Jag tror också att den kommande generationen som har åkt Tesla till skolan är så vana så de kommer inte att sakna motorljudet i motorsporten.

Men det finns något som är mycket viktigare än ljud i motorsport, enligt Gulbrandsen.

-I slutändan handlar det om det faktum att vi alla kommer att behöva förorena mindre än idag. Där måste vi också ta vår del av ansvaret. Det är bra att utsläppen från alla världens racerbilar är försvinnande litet i det stora hela, men det handlar också om en signaleffekt. Om vi som kör biltävlingar kan använda elbilar, då kan de flesta andra också. och när vi också kan använda bilsport för att utveckla teknik som gör att vi förorenar mindre, gör det bilensporten mer relevant än någonsin tidigare.

Läs mer om Extreme E här: https://www.Continental.no/bil/Extreme-e/about-Extreme-e

däckdata compilator