E-handlare ökade 268% med TikTok och SEO

Svenska hjulonline satsade stenhårt på sin SEO under corona pandemin. Det sägs ha gett en organisk trafikökning med över 600 procent, samtidigt som försäljningen ökade med 268 procent.
Svenska hjulonline ( tidigare ägt av Tyres International Group S.A. ,Saudiarabien) är en e-handlare med fokus på däck, fälgar och kompletta hjul. Enligt tidningen Ehandel förvärvades bolaget tidigare i år av ABS Wheels och nu skall bolagen integreras. De samarbetar med lokala svenska grossister men även europeiska Delti och Pneus online.
– Organisk trafik från sökmotorer är något som hjulonline prioriterar högt, och under 2021 är planen att öka takten i E-commerce SEO ytterligare avslöjar Simon Andersson, Ehandelsansvarig
Den sida som blev mest klickad på hemsidan under 2020 var däckomvandlaren 2.0 som företaget utvecklade till ett gratis verktyg där bilister kan se vilka hjul som passar bilen. Där hade man mer än 20 000 besökare under året, som ledde till cirka 3 000 utförda dimensionstester. Företaget ska tillfälligt ha pausat verktyget för att integrera det med leverantörer.
Simon som till vardags även är frilansfotograf fick i uppdrag av de nya ägarna att sprida bilder på TikTok med hjälp av influencers, något som enligt Simon ska ha ökat varumärkeskännedomen om hjulonline.
– Nu jobbar vi aktivt med affiliatemarknadsföring och har lyckats få in sajten hos stora företag som SAS, Aftonbladet och PriceRunner avslutar Simon.