Dunlop SportSmart TT – tävlingsvinnande teknologi för bana och gata
SportSmart TT är det fjärde nya hypersportdäcket som lanserats av Dunlop mc-däck sedan början av 2017, vilket visar på Dunlops ambitiösa strategi för produktutveckling.
Dunlop SportSmart TT har utvecklats för att uppfylla behoven från förare som vill använda samma däck på både bana och på gata, och som kräver den högsta nivån av rena prestanda men fortfarande passar bra på vägen.
Ett nytt däck för alla hypersportförare
Professionella förare – D213 GP Pro – lanserades sommaren 2017
Erfarna banförare – GP Racer D212 – lanserades januari 2017
Erfarna banförare med väganvändning: SportSmart TT – lanseras mars 2018
Gatförare med sporadisk bananvändning – SportSmart2 Max – lanserades mars 2017
Teknologi som lett till segrar i Isle of Man TT och FIM Endurance World Championship
TT i däcknamnet står för ”Track Technology” och bakom däcket finns en imponerande stamtavla. Dunlop har tillämpat lärdomar från 2017 års framgångar, då Ian Hutchinson och Michael Dunlop vann Isle of Man TT Superbike- och Senior-loppen och GMT94 dessutom vann FIM Endurance World Championship, inklusive 24-timmarsloppen Bol d’Or och Le Mans.
I de loppen utvecklade Dunlop en ny motorsportpolymer för grepp och livslängd. Nya Dunlop SportSmart TT använder den i sin MultiTread-gummiblandning. Den har bevisats ge konsekvent prestanda och ett mångsidigt användningsområde – av största vikt för kombinerad väg- och bananvändning.
NTEC utvecklas till NTEC RT
Dunlop mc-däck tillämpar den innovativa NTEC RT-teknologin (Road and Track) i SportSmart TT. Den nya NTEC RT-teknologin gör det möjligt att justera bakdäckens lufttryck för att optimera kontaktytan på racingbanan. Det gör att förarna kan använda tillverkarnas standardtryck på gatan, men öka kontaktytan med upp till 24 procent när de kör på bana. NTEC tillhandahåller ett grepp som ligger nära 100 % bankörningsdäck.
Vi lanserar nya SV Tread
Det främsta visuella kännetecknet hos SportSmart TT mc-däck är det distinkta slitbanemönstret med Speed Vent. ”SV Tread” optimerar temperaturkontrollen med noggrant uträknade slitbanemönster och kontaktytor. Framdäcket kyls ned genom en aerodynamisk effekt på raksträckor. I kurvor förbättrar SV Tread slitbanespårens sätt att öppnas och stängas, vilket säkerställer både optimalt grepp och förbättrad värmeavledning.
Dynamic Front Formula
Konstruktionen som prövats inom motorsporten, liksom den sektionsindelade utformningen, ger den sortens exakta återkoppling som tävlingsförare kräver. Dunlops erfarna testteam fokuserade på att uppnå den optimala mixen mellan smidighet och stabilitet. Det ledde fram till att ingenjörerna utvecklade en ny formel som innefattar JLB-konstruktion (JointLess Belt) och rayonlager. Detta, tillsammans med de senaste gummiblandningarna, ger SportSmart TT-användarna den ökade trygghet de behöver vid snabb körning.
Xavier Fraipont, Managing Director för Dunlop mc-däck Europa, är stolt över vad utvecklingsteamet har åstadkommit: ”Det faktum att vi lanserat fyra nya mc-däck på ett år visar vilken kapacitet och rörlighet som finns hos vårt tekniska center. Våra däck för banan och vägen utvecklas av samma team, och synergin i detta har gjort det möjligt för oss att mycket snabbt tillämpa erfarenheterna från segrar inom både Endurance- och vägracing i vårt sortiment för vägkörning. Dunlop SportSmart TT mc-däck innehåller den allra senaste tekniken, som exempelvis innovativa NTEC RT och SV Tread, och fullföljer det nyaste och mest innovativa utbudet av hypersportdäck på marknaden”