Dunlop lovar prestanda på alla underlag med Geomax MX33
Vinnarna av FIM World Motocross Grand Prix Championship (MXGP) använde Geomax-däck från Dunlop. Under 2017 valde förarna på den högsta nivån, som Shaun Simpson och Clement Desalle, däck från Dunlop för att vinna lopp i MXGP. MXGP är inte bara en miljö där Dunlop vinner priser, utan även en möjlighet för Dunlop att utveckla företagets teknik.
Förra året testade Dunlop ny teknik i MXGP-loppen. Ett förbättrat slitbanemönster testades med tvärstag mellan skulderblocken.
I kombination med en ny blockplacering ledde detta till ett högre motstånd mot sprickor vid körning på fast och medelhård terräng. Dunlop upptäckte också att hållbarheten förstärktes genom en helt ny gummiblandning. Genom att använda den här sortens teknik i Geomax MX33 har Dunlop skapat ett däck med höfew kapacitet än sin föregångare, det tävlingsvinnande Geomax MX3S.
Dunlop har också visat upp sin unika och patenterade ”Progressive Cornering Block Design” i hela Geomax-sortimentet. Tekniken går ibland under den mer kända beskrivningen ”block-i-block”-teknik. Den erbjuder en mer progressiv kurvtagning och hjälper föraren med bättre sladdkontroll. För Geomax MX33 har Dunlop använt den tekniken även på framdäcket.
Mångsidiga prestanda i blandad terräng
Geomax MX33 har optimerat prestanda i båda ändarna av terrängens spektrum. Till skillnad från sin föregångare, vars fokus låg på att ge grepp i mjuk terräng, är Geomax MX33 också enastående på medelhårda till hårda terrängförhållanden. Det är utformat för att ge föraren fördelar i blandade förhållanden, men erbjuder även vanliga offroad-förare ett mycket mer mångsidigt däck för blandade underlag.
Känsla och återkoppling i fokus för Geomax MX33
Dunlops nära band till framstående MXGP-förare har även lett till att man fokuserat på att förbättra förarens känsla, komfort och kontroll med Geomax MX33. Dunlop upptäckte att en tunnare och längre apexform gör det möjligt för sidoväggen att vika av på ett jämnt sätt när däcket belastas. Det leder till ökad stabilitet och återkoppling. När denna designfunktion kombinerades med en mer följsam däckkonstruktion blev resultatet en mer kontrollerad deformation av stommen och förbättrad stötdämpning. Dunlop inkluderade även ”Carcass Tension Control System” för att förbättra förarens känsla och kontroll. Tillsammans med den helt nya gummiblandningen med ultrafina partiklar erbjuder det ett rejält förbättrat grepp.
”Våra framgångar i FIM World Championship MXGP har hjälpt Dunlop-förarna att vinna på högsta nivå. Men vi tjänar också på samarbetet, Förarna på den högsta nivån har gett oss tydlig återkoppling om vad de behöver ha ut av ett däck för att vinna. Det är därför vi har fokuserat på att göra Geomax MX33 mer mångsidigt och tillverkat en branschnyhet – ett verkligt hybriddäck för mjuka och medelhårda förhållanden” säger Dmitri Talboom, produktchef för Dunlop Motorcycle Europe.
Lanseringen av Geomax MX33 gör produktportföljen av Dunlop MX-däck komplett. Det nyligen lanserade Geomax MX12 är perfekt för förhållanden med sand och lera, medan Geomax MX52 är en beprövad vinnare i medelhårda till hårda terrängförhållanden.
Geomax MX33 finns tillgängligt i sex storlekar för framdäck och elva för bakdäck.