Dubbelt upp från Continental

Foto: Continental

Continental presenterar WinterContact TS 870 och WinterContact TS 870 P.

Efterföljaren till WinterContact TS 860 ska följa i föregångarens fotspår genom att kombinera vinterprestanda med utmärkta egenskaper på våta vintervägar. Nya WinterContact TS 870 ska även ha miljövänliga egenskaper som ytterligare sänkt rullmotstånd och ökad livslängd.  WinterContact TS 870 en helt ny produkt som har utvecklats från grunden när det gäller konstruktion, mönster och gummiblandning. Resultatet ska vara ett däck som i en direkt jämförelse med sin föregångare ger tre procent kortare bromssträcka på is och fem procent bättre väghållning på snö.

WinterContact TS 870 är efterföljaren till WinterContact TS 860, Foto: Continental

Nya WinterContact TS 870 ska också erbjuda förbättringar av greppet på snö, våta vägar och ge stabilare köregenskaper på torra vägar. Med tanke på de motstridiga mål som utvecklingsingenjörerna ofta ställs inför i form av egenskaper som påverkar säkerheten kontra miljöprestanda, så ska de framsteg som man har gjort inom båda dessa områden vara imponerande. Ökningen av livslängden med 10% kombineras enligt Continental med en minskning av rullmotståndet med 2%.

För att korta bromssträckorna ytterligare på hala vintervägar har Continental ökat antalet slitbaneblock i kontaktytan på WinterContact TS 870 med 10%. Kanterna och sajpningarna hos dessa block fungerar som vindrutetorkare där de snabbt ska leda bort snömodd och säkerställa bra grepp på isigt underlag.

WinterContact TS 870 har det V-formade däckmönstret som sedan dess har införts av många däcktillverkare. Foto: Continental

En annan faktor som ska bidra till att möjliggöra korta bromssträckor är den nyutvecklade gummiblandningen i slitbanemönstret, som liksom på den föregående modellen, går under namnet CoolChili. Med sin blandning av specialhartser ska blandningen säkerställa bättre grepp och kortare bromssträckor på våta vägbanor.

Produktsortimentet kommer till en början att innehålla 19 dimensioner för montering på 14- 17-tumsfälgar med profiler från 45 till 65 och i bredder från 175 till 225 millimeter. Nästa år kommer Continental att utöka sortimentet med ytterligare 45 dimensioner.

Continental introducerar dessutom WinterContact TS 870 P som efterföljare till TS 850 P. Liksom sin ”lillebror” har WinterContact TS 870 P en förbättrad CoolChili-blandning och använder Hydro Grooves. För att öka säkerheten ytterligare för fordon som använder bredare däck har utvecklarna valt att frångå det traditionella V-formade slitbanemönstret. Istället har Continental för WinterContact TS 870 P valt en styvare konstruktion med fyra stora spår som löper mellan raderna av slitbaneblock runt hela däcket. Denna innovativa mönsterdesign ska erbjuda stora fördelar speciellt på våta vägbanor då mönstret snabbt leder bort vattnet från kontaktytan. Detta ska resultera i både bättre vägegenskaper, kortare bromssträcka och effektivare skydd mot vattenplaning.

Jämfört med däckets föregångare ska utvecklarna ha lyckats förbättra våtbromsningsprestandan med 4% och vattenplaningsegenskaperna med 8% – utan att kompromissa med prestanda i andra avseenden. Förbättrad bromsprestanda på isiga vägar och på snötäckta vägar ska enligt Continental också uppnåtts.

Produktsortimentet kommer till en början att innehålla 52 dimensioner för personbilar och SUV:ar för montering på 16- 21-tumsfälgar med profiler från 35 till 65 och i bredder från 205 till 255 millimeter. Däckets styva konstruktion skall även göra det till  ett lämpligt val för tyngre, elektriska modeller.

Continental kommer gradvis att introducera WinterContact TS 870 P som efterföljare till TS 850 P. Liksom på ”lillebror” använder Continental en förbättrad CoolChili-blandning och Hydro Grooves på WinterContact TS 870 P.
About Joakim Held 990 Articles
DÄCKAVISEN är däck- och fälgbranschens första digitala tidning med nyheter om däck och fälg online. I vår tidning hittar du nyheter om däck, fälg, tillbehör, däckverkstäder och däckmaskiner både inom Sverige och internationellt. Vi vänder oss främst till däckverkstäder, däckgrossister, däckåterförsäljare, däcktillverkare, fälgtillverkare och generalagenter i däck- och fälgbranschen, Åkerier, Bilverkstäder, Bilåterförsäljare, Trafikverket, Transportstyrelsen, Polisen, Bilprovningsstationer m.fl. En oberoende däcktidning med nyheter om däck och fälg för hela däckbranschen!