Dubbat eller dubbfritt? Nokian och Vianor svarar:

dubbdäck dubbfria vinterdäck däckavisen

Dubbat eller dubbfritt? Nokian svarar på fem frågor

Majoriteten av svenskarna kör med dubbdäck men även dubbfria vinterdäck har sina trogna användare. Flera saker ska beaktas vid däckval, bland annat hur erfaren bilist du är på vinterväglag, bilens tekniska utrustning och på vilken typ av vägar du oftast kör på vintern.

Två däckexperter berättar om vilken typ av vinterdäck du borde välja. Är följande fem påståenden sanna eller ej? Emil Sundholm, produktchef på Nokian Tyres Sverige och Tomas Jansson, produktchef för personbilsdäck och fälgar på Vianor i Skandinavien, reder ut skillnaderna.

Påstående 1: Dubbdäck är det enda alternativet då Sverige är ett nordiskt land.

– Stämmer inte. Både bilen som man kör med och bilförarens erfarenhet som vinterförare ska påverka däckvalet. Är du en erfaren vinterförare och har till exempel en fyrhjulsdriven bil med den senaste tekniken så är dubbfria vinterdäck ett bra alternativ. De fungerar även bra om du huvudsakligen kör på stora huvudvägar och om du kan låta bli att köra när väglaget är riktigt dåligt. Kör du dessutom lugnt så är dubbfria vinterdäck definitivt ett bra val, berättar Emil Sundholm.

– Om du kör mycket på mindre vägar och måste köra dagligen oavsett väglaget så är dubbdäck ett bättre val. Jag rekommenderar dubbdäck även när fler än du kör med bilen, fortsätter Tomas Jansson.

Påstående 2: Dubbfria vinterdäck är ett smart val eftersom du kan ha dem på bilen längre än dubbdäck.

– Det stämmer att många som kör med dubbfria vinterdäck byter till vinterdäck tidigare på hösten än de som kör med dubbdäck, vilket minskar rusningen på däckverkstäderna. På våren kan man fortsätta att köra med dubbfria däck lite längre än med dubbdäck, men det ska inte bli för varmt innan man monterar på sommardäcken, svarar Tomas Jansson.

– Det viktigaste man ska komma ihåg är att i Sverige behövs både sommardäck och vinterdäck. Dubbfria vinterdäck är inte sommardäck och ska inte användas på sommaren. Till exempelvis ger de sämre våtgrepp än bra sommardäck, tillägger Emil Sundholm.

Påstående 3: Bäst är att ha både dubbdäck och dubbfria vinterdäck.

– Delvis sant men slöseri med pengar. Det optimala är förstås att tidigt på hösten och sent på våren köra med dubbfria vinterdäck och sedan mitt på vintern köra med dubbdäck. Det skulle förstås kosta betydligt mer och jag är inte övertygad om fördelarna skulle vara värt vad det kostar, säger Emil Sundholm.

Påstående 4: Allt fler kommer att köpa dubbfria vinterdäck.

– Stämmer inte helt. Hur bra dubbfria vinterdäck är i svenska vinterförhållanden beror mycket på hur bra vägarna underhålls. De stora huvudvägarna sköts bra på vintern medan mindre vägar får ofta vänta länge innan de plogas. Kör du mycket på de mindre vägarna så ger dubbdäck ett bättre och mer säkert grepp, säger Emil Sundholm.

– Däcktekniken går ständigt framåt och dagens dubbfria vinterdäck ger betydligt bättre grepp på is än för tio år sedan. Dessutom blir vintrarna ständigt kortare så jag tror att efterfrågan på dubbfria vinterdäck kommer att öka. Hur som helst är det viktigt att välja vinterdäck för nordiska förhållanden. Vinterdäck utvecklade för centraleuropeiska förhållanden, eller så kallade all season-däck, fungerar inte bra i svenska vinterförhållanden, säger Tomas Jansson.

Påstående 5: Det är värt att läsa däcktester före köp av nya vinterdäck.

– Många av våra kunder läser däcktester och ett bra testresultat ökar försäljningen. Vinterdäcktester på nordiska vinterdäck som biltidningarna gör ger bra information. Testvinnare är dock inte alltid det bästa valet för alla bilförare. Du bör tänka på vilka egenskaper som är viktiga för dig och koncentrera på dessa testresultat. Dessutom kan försäljare på däckverkstäderna ge bra information och svara på dina frågor, berättar Tomas Jansson.